voorbereiden op de Elfstedentocht (in 2015-2016...)

Discussie in 'Elfstedentocht' gestart door Goverman, 12 dec 2013.

  1. Goverman

    Goverman Member

    Beste allen,
    Goed, zojuist heb ik van de administratie van de Vereniging de Friesche Elfsteden de bevestiging gehad dat ik per 31 mei volgend jaar als lid word ingeschreven. Daar ben ik natuurlijk erg blij mee!
    Nu gelijk al de eerste vraag: onlangs is de Elfstedenbrief verstuurd, maar de vereniging wil dat niet bij mij doen (want: alleen voor leden en ik ben nog geen lid). Wie heeft deze Elfstedenbrief in de e-mail gehad? En wie kan hem dan doorsturen?

    Verder, ik train wekelijks op de ijsbaan, voornamelijk op techniek. Gelet op de tochten die ik de afgelopen drie winters heb gemaakt, is met de huidige conditie een totaalgemiddelde van 15 km/u zondermeer mogelijk. Sindsdien is de techniek verbeterd (positief), maar aan conditie heb ik niet specifiek gewerkt (al ga ik nu wel op de fiets naar mijn werk i.p.v. auto/trein). Op zich is 15 km/u gemiddeld (net) voldoende om de tocht tijdig uit te rijden, maar ik vind dat dit gemiddelde naar 20 km/u moet worden getild. Daar heb ik 2 jaar de tijd voor, want met het huidige beleid kan ik in winter 2015/2016 voor het eerst meedoen.

    Om mijn gemiddelde snelheid naar 20 km/ te tillen zat ik te denken aan het volgende:
    - Conditie verbeteren (langduriger op vermogen kunnen rijden)
    - Spierkracht versterken (om op lager relatief vermogen een tempo te kunnen vasthouden)

    Hiervoor wil ik dus meer gaan trainen, zowel op de ijsbaan (geen les, maar wel een vereniging) als in de sportschool. De vragen:
    - Welke verenigingen in de omgeving van Den Haag hebben trainingsgroepen die trainen op datgene wat ik (ook) wil bereiken? Op die manier is het wekelijks 100 rondes rijden wat beter in te vullen en ook wat minder eentonig (alleen is immers ook maar alleen…)
    - Wat is een geschikte sport om buiten het schaatsseizoen te doen?
    - Wat zijn geschikte oefeningen om spierkracht – nodig voor schaatsen – te vergroten? Ik zat zelf te denken aan bovenbenen en rug. Daar kan ik in de sportschool advies voor krijgen, maar mis ik nog wat?

    Afijn, lang verhaal, veel vragen… Verder, ik weet het: het is nu nog geen buitenschaatsweer en ook ben ik (nog) niet geprepareerd voor een Elfstedentocht, maar… Ik word dus wel lid en wil er op het ‘moment supreme’ klaar voor staan! Voor mezelf en voor degenen die met hun handtekening hun vertrouwen in mij hebben gesteld. Daarom dus :)

    Alvast bedankt!

    Goverman
  2. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Eigenlijk is het heel simpel. Als je sneller wilt schaatsen met een lager energieverbruik dat kan het simpelste door verbeteren van je techniek. Ga dus op schaatsles. Er zijn volop schaatsverenigingen in Den Haag en omgeving.
    Voor in de zomer fietsen voor je duurvermogen en skeeleren voor je statische belasting en techniek.
  3. Goverman

    Goverman Member

    Ha Krizz, dank voor de antwoorden!

    Dit seizoen is het vierde seizoen dat ik schaatsles heb. Van het eerste 'zijwaarts afzetten' tot aan het 'juist plaatsen van het linkerbeen in de bocht' heb ik allemaal doorlopen bij schaatsschool Zoetermeer (erg gemoedelijke schaatsschool met goede instructeurs trouwens!!). Ik kon na elke schaatscursus op natuurijs schaatsen en ik merk inderdaad dat die lessen erg goed hebben geholpen. Zo goed zelfs dat ik ook nog regelmatig op de Uithof rijd en me dus heb ingeschreven voor Elfsteden.

    Ik merk vooral dat het ondanks de zeer verbeterdetechniek toch nog wel wat kracht kost om vooruit te komen. Dat is natuurlijk logisch (mede ook omdat het tempo ook is verhoogd), maar ik zou dat 'gevoel graag willen verminderen'. Mijn idee was om de spierkracht te versterken, zodat bij schaatsen niet deze 'op halve kracht' kunnen werken en niet op bijv. 80/90%. Daarnaast wilde ik wat doen aan het uithoudingsvermogen (langer volhouden) en bij het schaatsen - zoals jij ook aangeeft - de techniek blijven verbeteren.

    Ik heb bij verenigingen op de websites gekeken en ik denk dat ik me vanaf komend seizoen daar ga inschrijven. Is het bij een vereniging ook mogelijk om les te krijgen? Ik heb wel wat gelezen bij de HVDW en YVZ (dat er een trainer is), maar is dat net zoiets als bij schaatsles? En... welke vereniging is dan de leukste?
  4. AEOntdekker

    AEOntdekker New Member

    Hallo Goverman,

    Ik denk dat je na vier jaar schaatsles redelijk makkelijk 20 km per uur zou moeten kunnen rijden, toch? Om het vervolgens lang(er) vol te kunnen houden, zodat het ook je gemiddelde snelheid wordt, is een goed conditie vereist. 200 km schaatsen is absoluut geen pretje als je lichaam niet gewend is om op één dag langdurig in beweging te zijn. De AEW stelt als voorwaarde dat je lichaam gewend is om circa elf uur lang actief te zijn.

    Overigens vraag ik me af, zonder je te willen demotiveren, of dat nou de gemiddelde snelheid is waar je je op moet richten. Omdat je nog maar net lid bent (sterker nog, binnenkort pas) start je in een zeer late groep bij de 'echte' Elfstedentocht. Ik zou als ik jou was maar even uitzoeken hoeveel tijd je dan hebt om 'm uit te rijden. Voor de Alternatieve Elfstedentocht Weissensee wordt een gemiddelde snelheid van 22,3 kilometer per uur geadviseerd.
  5. Goverman

    Goverman Member

    Gisteren heb ik - nu de schaatsles wegens de kerstvakantie drie weken niet wordt gehouden - maar weer eens gekeken hoeveel rondes ik in een uur kon afleggen. Vorig seizoen omstreeks de kerst waren dat er 40, nu waren het er 57. En dat terwijl mijn conditie niet is verbeterd (als in: ik heb daar niet op getraind ofzo). Ik heb even een paar rondes aangeklampt bij stayergroep 2, maar dat ging me niet ietsje te hard (stayergroep 1 ging veel te hard...). Uiteindelijk is het een gemiddelde van ruim 23 km/u, een mooi uitgangspunt om mee verder te gaan. Volgende doel: 1 ronde per minuut (dus 60 in een uur) om als snelheid aan te houden.

    Meest opvallend is: ik had mijn combinoren (jaja...) om op te schaatsen. Dat gaat echt 10 keer beter dan Viking Marathons (vast), zowel rechtuit als in de bocht. Het schaatst allemaal veel soepeler en is minder vermoeiend (met name onderbenen/enkels/voeten). De rug (met name onderrug) voel ik wel tijdens het schaatsen. Rechtop schaatsen kan natuurlijk wel, maar goed, als iemand mooie rugspieroefeningen weet dan houd ik me aanbevolen.
  6. HA01761

    HA01761 Active Member

    It never gets easier, you just go faster ;)

    Nee zonder flauwekul: als je op een kunstijsbaan technisch goed en snel probeert te (leren) schaatsen ben je juist bezig met diep zitten, 'vallen', lang wachten met neerzetten, veel druk opbouwen, snelle bochten etc. Dat kost allemaal erg veel kracht.
    Op natuurijs zit je veel rechterop en heb je minder valbeweging maar ben je meer aan het 'prikken'. Hierdoor krijg je veel minder snel vermoeide benen.

    Als je je serieus voor wilt bereiden op natuurijstochten van 100km+ is het wellicht handig om eens (op skeelers, op de fiets of op Flevonice) te ervaren hoe je een tocht van meerdere uren rijdt. Denk aan krachten verdelen, eten en drinken onderweg etc. Begin eens met 3 uur, en probeer ook eens 8 uur oid (extreme tochten vergen wel veel hersteltijd als je niet super getraind bent, en hoef je dus zeker niet wekelijks te doen, zelfs niet elke maand)


    Ik ken Den Haag niet zo goed, maar veel verenigingen hebben ook recreantengroepen, je kunt het beste een keer gaan kijken.
    Laatst bewerkt: 3 jan 2014
  7. AEOntdekker

    AEOntdekker New Member

    Goed om te zien dat je vooruit gaat. 1 ronde per minuut is een prima streven. Je zegt er bij: 'Dus 60 in een uur'. Als je dat bereikt heb, kun je kijken of je dat ook 100 rondjes vol kunt houden (100 rondjes in 100 minuten). Op de website van de Weissensee staat bijvoorbeeld dit: 'Om de Alternatieve Elfstedentocht bij goed weer binnen elf uur te kunnen rijden, moet men in een peloton op de ijsbaan minstens honderd ronden binnen honderd minuten kunnen rijden.'
    How about klapschaatsen? Ik ken een jongen die met combinoren 1 ronde per minuut reed en die na het overstappen op Marathon klapschaatsen de bocht veel beter pakte en onder de één minuut is gedoken per ronde. En 200 kilometer op combinoren lijkt me persoonlijk, afgezien van Salomons, niet fijn. Op goede marathon klappers is dat prima te doen.
  8. Goverman

    Goverman Member

    Tijdens de wekelijkse rondesessies op De Uithof heb ik met mijn combinoren heb ik al veel meer een prikslag dan tijdens de schaatsles (op Viking Marathons, met lage potjes, hoge vond ik niet lekker rijden). De instructeur van de schaatsles roept ook vaak: dieper zitten en een langere slag maken... En ja: dat helpt echt ;). Overigens hoor ik met de "prikslag" geen gekras: het zijwaartse afzetten is er in die zien dus goed ingeramd, ook in de bocht... Echt lange tochten maken lukt nu nog niet, maar een goede fiets huren en een ronde fietsen van een paar uur klinkt als een plan! (klein appartement en geen fietsstalplaats maakt het bergen van een racefiets erg lastig).

    Ik ben trouwens begonnen met fitnessen in een sportschool, zowel cardio als kracht. Ik zoek nog naar geschikte schema's, dus als iemand suggesties heeft?? (met name voor cardio, krachttrainingschema's krijg ik op de sportschool ook wel).

    Kijk, dat ik een mooi schema om mee verder te kunnen: 100 rondes in 100 minuten (op een 400 meterbaan). Dat wordt het streven voor deze winter!

    Ik heb al wel eens verlekkerd naar klapschaatsen zitten kijken. Ik heb Marathons, dus daar kan ik een klapsetje onder zetten (is iets van 165 euro, dus op te brengen). Wel twijfel ik hier nog over: op lage potten schaats ik lekker weg op de Marathons, op hoge noren gaat dat stukken minder. En op klapschaatsen sta je toch ook vrij hoog is mijn indruk. Heeft iemand hier ervaring mee?

    Enneh, combinoren (ik heb zelf de Zandstra 1692, met een halfzachte schoen), schaatsen uitstekend: nooit koude voeten en heerlijk comfortabel, zeker op natuurijs! Ook op de Uithof gaat het prima. Het materiaal is vergevinggezinder bij misslagen en omdat de enkel is gefikseerd worden de onderbenen eigenlijk niet moe. Overigens ga ik voor het volgende seizoen kluunschaatsen kopen (Salomons, of de nieuwe Vikings). Daar hoor ik vooral goede verhalen over en eigenlijk geen slechte. Ook een mooie combi van klappers (dus achterop zitten) en comfort :).
    Laatst bewerkt: 8 jan 2014
  9. Remco

    Remco Member

    Ik schaats op de ijsbaan in Enschede op Klapschaatsen (Viking Nagano Gold 2005) en voor natuurijs heb ik twee jaar geleden Salomons aangeschaft met M&M ijzers.
    In 2010 ben ik op mijn klapschaatsen op de Plansee in Oostenrijk in een scheur gereden. Ik stond meteen stil en ben door de snelheid voorover geklapt, waarbij mijn elleboog werd verbrijzeld. In plaats van een feestavond lag ik 's avonds op de operatietafel. Voor mij geen klapschaatsen meer op natuurijs!
    Hoewel je nog genoeg schaatsers op de Weissensee met klappers of andere noren ziet rond rijden, heeft het merendeel toch Salomons (Freeskate / M&M / .......). Je hebt geen last van koude voeten en blijft veel minder snel in een scheur hangen. E.e.a. is natuurlijk sterk afhankelijk van de ijskwaliteit. Op pikzwart spiegelijs kun je zonder problemen (klap)noren gebruiken, maar in de praktijk heb je toch vaak stukken sneeuwijs of scheuren.

    Veel succes met de voorbereidingen!
  10. Epicurus

    Epicurus New Member

    Die Salomons hebben vooral hoge schoenen net als de "Zanstra" schoenen die je een jaar of 10 geleden veel zag. Dit zorgt zeker als je niet gewend bent om lange afstanden (en ook qua tijd) te schaatsen dat je het gewoon langer vol houd. Op lage schoenen zullen je enkels en je techniek mee moeten kunnen.

    Overigens de truck bij slecht ijs en klapschaatsen is meer achterop zitten en je schaatsen niet optillen. Gewoon zoals bij de eerste schaatslessen een soort van s"jes maken. Dan heb je veel minder kans dat het mis gaat.

    Inderdaad de kans dat je voorover valt is bij klappers groter (immers klappen ze open). Maar ik heb de laatste 4 jaar de toertochen op klappers gereden (mogema nsx pro) en dat ging goed. Zelfs de molentocht met erg slecht ijs in de dorpen ( alsmede vorig jaar door giethoorn). Maar slecht ijs vergt meer concentratie.

    Overigens ben ik het met de meeste eens. 200 KM schaatsen is niet zo moeilijk. Maar 10 uur of langer op de schaatst staan dat is het probleem. Ga maar eens 10 uur fietsen op één dag. Met een redelijke techniek en een normale tot goede conditie ( van regelmatig andere sporten) moet je normaal makkelijk 100 KM aan kunnen zonder verdere voorbereiding. Zelfs tot 150 is dan normaal geen probleem, maar dan beginnen de uren en kilometers wel te tellen.

    Een paar jaar geleden zonder enige kilometer voorbereiding 100 KM geskeelerd, en dat ging best aardig. Maar de laatste 5 waren toch wel zwaar.
  11. AEOntdekker

    AEOntdekker New Member

    Ik blijf voorlopig mijn klappers trouw. Ik voel me op een of andere manier 'gevangen' bij hoge schoenen en heb niet het idee dat ik met 't 'pure schaatsen' bezig ben. Voordat iemand zich hierdoor voelt beledigd, het is slechts m'n eigen gevoel wat voor mij geldt, gevoelsmatige kwestie. Snap best dat het voor anderen heel anders kan voelen.

    Vorig jaar op de Weissensee op een rondje van 4,2 km met misschien wel het slechtste ijs ooit in de historie van de AEW de 200 km uitgereden op klappers. 5 keer gevallen, maar gelukkig geen materiaalpech of letsel. En er waren genoeg mensen met hoge schoenen die net zo vaak vielen. Zolang ik persoonlijk nog geen hinder ondervind van de klapschaats, blijf ik hem trouw. Ja, de risico's (verbrijzelde elleboog wordt hier genoemd) zijn aanwezig, maar die risico's hou je bij alles wel.
    Nogevendit vindt dit leuk.
  12. HA01761

    HA01761 Active Member

    Op mijn studentenkamertje stond mijn racefiets gewoon naast m'n bed ;)
    Maar op een gewone fiets kun je ook prima lange tochten maken hoor.

Deel Deze Pagina