Transfertopic 2018-2019

Discussie in 'Lange baan' gestart door Hakkie2, 6 mrt 2018.

  1. mi

    mi Well-Known Member

    Is dat zo?
    En vinden we het ethisch verantwoord dat Sven Kramer als je de berichten mag geloven een vrij vorstelijk salaris krijgt? Of zou hij zijn stukje van de taart met meerderen kunnen/moeten delen?
  2. mi

    mi Well-Known Member

  3. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Ik denk dat het je vies zal tegenvallen hoeveel die gerenommeerde schaatsers verdienen. Na Sochi heeft iedereen al een flinke stap terug moeten doen. Maar het kan altijd nog erger. Ik verwacht dat ze nog tot ver in mei bezig zullen zijn om alles rond te krijgen.
  4. chicagodude

    chicagodude Well-Known Member

    Ik denk dat je gelijk hebt. Zelfs een Sven Kramer, toch de absolute grootverdiener (nog steeds neem ik aan) door de combinatie van jarenlang continu presteren en bovendien een uitstekend media uithangbord te zijn, verdient tegenwoordig denk ik een heel stuk minder dan in de hoogtijdagen van het geld in het schaatsen.

    Zijn jaarsalaris heeft naar het schijnt ooit ruim boven de 5 ton gezeten, maar ik heb het idee dat dat een heel groot stuk naar beneden is bijgesteld. Wat zou het nog zijn, ergens tussen de 1-2 ton? Verder zullen er niet veel zijn die > 100k zitten (als ze er al zijn)
  5. Mjøsaman

    Mjøsaman Well-Known Member

    Mooi inkijkje, ja. Wat mij vooral trof was deze zin (ik heb het laatste deel zelf vet gemaakt):

    Ket: 'Deze zeer attractieve sport met heel veel media-aandacht heeft het net als de rest van de sportwereld moeilijk om de aandacht van sponsors te trekken. Hoe dat komt? Geen idee.

    Weten ze het echt niet? Of zijn we nog in het stadium dat ze het niet willen weten?
    Paul Lamote en mi vinden dit leuk.
  6. Paul Lamote

    Paul Lamote Active Member

  7. Hakkie2

    Hakkie2 Well-Known Member

    Maar dan wel over het verkeerde argument, de meesten vielen niet over "te oud" en zelfs niet over het feit dat Wüst niet meer mee zou doen, maar over het feit dat er al tijden achter haar rug om gesprekken waren terwijl zij, als oprichter, reden van bestaan en boegbeeld, in de waan werd gelaten dat het team 100% zeker zou stoppen. En dat Wüst het vervolgens via geruchten moest horen. Tijssen heeft ook al toegegeven dat dat heel verkeerd was. Dat is de marketingblunder hier.
  8. mi

    mi Well-Known Member

    Ik ben het vooral erg eens met de enige reactie eronder....

    Wel interessante opmerkingen over de deal met Toyota, die het marketing-momentum rondom de spelen neter oppikte dan JL deed overigens...die filmpjes heeft iedereen meermaals gezien. Heeft JL uberhaupt iets aan specifieke reclame gedaan rondom de spelen?
  9. JaapvdB

    JaapvdB Well-Known Member

    Johan de Wit heeft in Japan voor vier jaar bijgetekend: nu.nl.
    ZeeKoei en EenBrabander vinden dit leuk.
  10. Paul Lamote

    Paul Lamote Active Member

    JL is een business-to-business bedrijf, de klanten zijn niet zo zeer consumenten maar andere bedrijven die leasecontracten afsluiten voor hun werknemers. Dan is sponsoring weinig zinvol omdat sponsoring gekoppeld aan reclame je vooral exposure bij consumenten oplevert maar dat zijn zoals gezegd je klanten niet. Voor Toyota dat gewoon auto's verkoopt ligt dat natuurlijk anders.
    Laatst bewerkt: 14 apr 2018
  11. De Goudsche Doorloper

    De Goudsche Doorloper Well-Known Member

    Wow, geweldig nieuws! Mooi dat hij wat hij daar heeft opgebouwd kan voortzetten. :D
  12. Paul Lamote

    Paul Lamote Active Member

    Gezien alle ploegen die in Nederland stoppen is dit ook niet het meest geschikte moment om naar huis te komen. En de verdiensten zullen in Japan ongetwijfeld heel aanlokkelijk zijn.
  13. Mjøsaman

    Mjøsaman Well-Known Member

    Nee hoor, JustLease noemt zichzelf de specialist in Private Lease, dus het leaset auto's direct aan consumenten. Maar interessant dat na twee jaar sponsoring zelfs schaatsfans nog niet precies weten wat het bedrijf doet....

    Toyota is sponsor van het IOC en heeft in elk land een paar sporters mogen uitkiezen om daar een campagne mee te doen. Dat heeft dus niks specifiek met het schaatsen te maken.
    https://newsroom.toyota.co.jp/en/corporate/21023976.html
    strawbale vindt dit leuk.
  14. Paul Lamote

    Paul Lamote Active Member

    Private lease is maar ongeveer 10% van de totale leasemarkt, kortom toch een beetje een niche-markt. En inderdaad had voor de rel met Wust 90% van Nederland nog nooit van JL gehoord. Die rel heeft ze waarschijnlijk meer naamsbekendheid gegeven dan de hele sponsorperiode. En les 1 van de cursus marketing: slechte publiciteit bestaat niet.
    Laatst bewerkt: 14 apr 2018
  15. mi

    mi Well-Known Member

    Mmm gedachtensprongetje: zou het een vooropgezet plan kunnen zijn geweest van JL met Wüst?

    Ze gingen stoppen, febr: veel aandacht naar teamNL en Wüst, weinig aandacht naar de naam van JL of andere sporters in het team die een vrij kleurloos seizoen doormaken, doorstart wordt daardoor steeds minder aantrekkelijk, kijken of het kan ploffen rondom het WK allround, een tijd waarin het schaatsen volop in de media staat en BOEM: veeeel extra publiciteit die je geen cent extra heeft gekost? (Want hoe principieel ik zou zijn, 99,999% vd nederlanders least zijn private-lease gewoon waar hij/zij hem het goedkoopst kan krijgen en welke maatschappij je baas een contract mee afsluit heb je helemaal geen invloed op...)

    Of denk ik nu teveel in complotten :D
    Laatst bewerkt: 15 apr 2018
    ZeeKoei vindt dit leuk.
  16. Paul Lamote

    Paul Lamote Active Member

    Puur theoretisch zou het kunnen, maar het lijkt wel erg ver gezocht. Ik denk persoonlijk dat ze wel degelijk wilden doorgaan met een jongere ploeg maar dat de directie na de ophef iets had van bekijk het effe, we zijn niet verplicht om te sponseren.
  17. alexander79

    alexander79 Well-Known Member

    JustLease cool story. Ze hebben gewoon niet handig gecommuniceerd... als de beslissing al zo lang van te voren bekend was: waarom geheimzinnig doen tegenover Wust?
  18. Paul Lamote

    Paul Lamote Active Member

    Er was nog geen beslissing om door te gaan (en zo ja in welke vorm) of om te stoppen. Ze waren alleen de mogelijkheden aan het aftasten door met een aantal betrokkenen te overleggen. Zo'n proces is altijd strikt vertrouwelijk maar ergens moet er toch een staflid, rijder of trainer gelekt hebben.

    Het is net als bij een reorganisatie in een bedrijf. Daar maak je ook een toekomstplan door met een aantal betrokkenen in strikte vertrouwelijkheid over de diverse mogelijkheden te overleggen alvorens een beslissing te nemen en die naar de hele goegemeente te communiceren. Lekken is bij zo'n proces een doodzonde.
    Laatst bewerkt: 15 apr 2018
    Duif en fransvanbakel vinden dit leuk.
  19. alexander79

    alexander79 Well-Known Member

    En Wust hoort niet bij de groep die geïnformeerd had moeten worden?
  20. anonieme

    anonieme Member

    Justlease is GEEN sponsor van het NOC en/of IOC en mag gedurende de tijd dat de sporters onder aansturing staan van teamnl geen sponsor uitingen hebben met de sporters van hun team. (voorwaarde in het olympisch manifest wat iedere sporter moet tekenen). Dat JL veel auto's van Toyota in de markt zet en daar Ireen voor naar voren heft geschoven is marketing technisch heel handig. Wij Nederlanders associeren Wust met JL dus toch zonder de naam JL te gebruiken toch reclame voor het bedrijf.

    Juist het feit dat je gedurende de belangrijkste wedstrijden (Olympische spelen, WK en WB) geen reclame mag maken met je eigen team maar onder de vlag van teamnl of de bondssponsor moet opereren maakt dat sponsors niet in de rij staan. Alleen al de kleding vrijgeven voor Wereldbeker wedstrijden (zie wielrennen en skieen) zou meer sponsor exposer geven en daarmee sponsors over de brug halen.

    Maar reglementen zijn niet in een pennestreek veranderd.
    mi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina