De Gekte van het Wielerpubliek

Discussie in 'Wielrennen' gestart door Nogevendit, 14 aug 2018.

  1. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    https://www.nu.nl/wielrennen/541395...ommige-fans-circus-maken-van-wielersport.html

    Met de val van kanshebber Nibali in de Tour kan er een nieuw hoofdstuk geschreven worden in het boek de Wielergekte, en waar het fout gaat. Want je hoort commentatoren wel eens verzuchten..."je kunt erop wachten dat er een keer iets fout gaat", maar daar hoeven we helemaal niet op te wachten - er gáát regelmatig iets fout.
    Guerini werd op l'Alpe d'Huez tegengehouden door een fotograferende fan midden op de weg, Armstrong kwam iets te dicht onder het publiek en viel, Mollema en Froome (en nog iemand) vielen over een stilstaande motor op de Ventoux, en nu dus weer Nibali die geen doorgang meer kreeg....de voorbeelden stapelen zich op.
    Vergeten wij nog al die renners, die niet in beeld last hadden van het publiek. Of al die renners, die wel wilden aanvallen, maar ivm de drukte maar eventjes wachtten.

    Daar waar het te druk wordt moet de organisatie hekken plaatsen, zo simpel is het bij grote evenementen. Doe je dat niet, dan is het eigenlijk vragen om moeilijkheden, en het publiek kun je eigenlijk nauwelijks iets verwijten.

    Probleem is echter dat de weg naar de top van een berg te lang is. En plaats je hekken tot drie kilometer, dan is er de gekte tot aan die drie kilometer. Zet je ze tot vier kilometer, dan verplaatsen de gekken zich. Ja, de gekken, want de rustige supporter kan het vanachter een hek vele malen beter zien, ik kreeg de foto's via facebook.
    Je loopt dan immers niet meer de kans, zeg maar de zekerheid, dat uren wachten beloond worden met een paar gekken die net als de renners langs komen mee moeten rennen waardoor jij geen zicht meer hebt.
    Of publiciteitsgeilen die op het aller-allerlaatse moment nog oversteken, omdat ze zien dat de cameramotor hen dan in beeld brengt. Die gekken sluiten niet achteraan; die gaan voor je staan.
    Tenzij je meedoet en ook voorover gaat leunen. Je moet je plaatsje veiligstellen

    En dáár zit m dus het probleem wat je met hekken goed tegenhoudt: Je moet je plaatsje langs de route reserveren. Dat kan achter een hek heel goed. Maar zoveel hekken zijn er dus niet

    Maar wie wel eens op zo'n berg heeft gestaan, weet ook dat het er wemelt van de politie. Zie ook de foto. Die inspecteren ook vooraf al de route, zo mag je bijvoorbeeld niet met stoelen, wagens e.d. op de weg staan.
    Controle is er wel degelijk, alleen is die op het moment supreme net even (nog) te weinig.

    Van daaruit is mijn oplossing geboren.
    Plaats nou om de paar meter ((tien, vijftien?) een dranghek, daartussen span je linten, en de vele politie die op de been is tezamen met de sociale controle van de mensen langs de route, die immers hun plekje ingenomen zien, houden echt dat lint wel in de gaten.
    Op die manier zie ik echt wel mogelijkheden de asocialen tegen te houden. Daar is echt niet overal hek voor nodig. Immers, over zo'n hek klim je ook zo heen, en dat doet men ook niet. Omdat de controle verder de rest kan doen.
    Laatst bewerkt: 14 aug 2018
    Camila vindt dit leuk.
  2. ZeeKoei

    ZeeKoei Well-Known Member

    Een beetje van alles zal nodig zijn:
    meer hekken, zware boetes zoals bij veldbetreding in het Engels voetbal, zuipcultuur ontmoedigen, nog meer motards (met het risico dat het een derny wordt) en minder talloze herhalingen van de gek (neem zijn publiciteit weg en het wordt minder aantrekkelijk), ...
    Je oplossing met linten is al een mooie praktische workaround die ze met weinig extra moeite kunnen invoeren, als de wil er is.

    Maar er zijn stemmen die zeggen dat sommige organisaties die gekken best wel ok vinden omdat ze bijdragen tot de dramatiek en heroïek van zo'n bergetappes, opdat iedereen zou door hebben hoe magisch en speciaal zo'n bergetappe is. :(
  3. EenBrabander

    EenBrabander Well-Known Member

    Elektrische motorfietsen dan, anders stikken de wielrenners ongeveer in uitlaatgassen.
    Laatst bewerkt: 14 aug 2018
    eddy vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina