Wanneer zijn Viking speciaal messen versleten?

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door knukkel, 19 jan 2016.

  1. knukkel

    knukkel Member

    Hoi,

    Ik schaats al een jaar of 5 op Viking speciaal messen/buizen, en slijp ze zeer regelmatig, maar wanneer zijn ze nou eigenlijk 'op'? Is er een vuistregel hoeveel mm mes je onder de 'inklemrand' moet overhouden? Hoeveel mm van het mes zijn gehard, of is het hele mes van gehard staal?
    Kan er eigenlijk niks over vinden op het net...
  2. Headrider

    Headrider New Member

    Ik weet het antwoord ook niet, maar heb nog een anvullende vraag:

    -Wanneer is het asje/scharnier versleten? Ik spuit na iedere schaatsbeurt nu viking vet, ivm speling op het scharnier.
    Het vet loopt tegenwoordig na een uurtje schaatsen langs de klapveren er bij mij uit
    -Slijpen tegenwoordig na 3 schaatsuren, was voorheen 5-6 schaatsuren, ik denk dat ik door het hardere bi-metaal heen ben....
    (Viking Ngano, 5/6 jaar)

    Lexx
  3. Glide-Ahead

    Glide-Ahead Active Member

    Kunnen jullie even blij zijn dat ik er ben.

    De Viking Speciaal (en PM) messen hebben een paar mm 'glijstaal' wat extra hard is. Dat zit onder het 'draagstaal' vastgeplakt. Ik heb geen ervaring met messen die op zijn, maar kan me voorstellen dat het slijpen heel anders aanvoelt. Het draagijzer zal veel meer bramen afgeven bij het slijpen.

    @Lexx, met dat scharnier zou ik even naar een specialist gaan. Ergens is teveel speling ontstaan, ofwel door slijtage ofwel door verkeerde montage. Ik had een keer speling op een paar Mogema NSX ijzers, na de boutjes iets bijgeveild te hebben konden de lagers beter klem gezet worden en was de speling verholpen. Dit waren kogellagers maar toch.
  4. Patrick510

    Patrick510 Active Member

    Je kunt als je zijdelings op het mes kijkt in het juiste licht een verschil zien in de metalen. Het ene glanst meer dan het andere. Zie je geen verschil dan ben je er waarschijnlijk doorheen.
  5. HA01761

    HA01761 Active Member

    Als ik het goed heb is de onderste 5mm van extra hard staal.

    Ik heb een dus wel set special buizen die echt he-le-maal op is, dat wil zeggen: op een deel van het ijzer is het hardere staal helemaal weg. (gebeurt natuurlijk nooit over de hele lengte van de buis tegelijk)

    Dit punt is NIET te missen! Doordat het staal dat onder het harde staal zit veel zachter is voelt het echt alsof je slijpteen vastloopt als je bij het punt komt waar het harde staal weg is. Steen heeft veel meer weerstand, maakt een ander geluid (en je krijg de boel ook niet meer scherp natuurlijk)

    Zodra je dit punt nog niet bereikt hebt kun je je buizen gewoon blijven gebruiken.
    Laatst bewerkt: 1 feb 2016
  6. HA01761

    HA01761 Active Member

    Waar spuit je dat vet dan? Als er speling op het draaipunt zit kun je dat messing busje gewoon laten vervangen.

    Ik weet niet hoe vaak je schaatst, maar als je bv 2x per week slijpt kunnen ze echt een heel aantal seizoenen mee hoor.

    En zoals gezegd: als ze doorgeslepen zijn is dat niet te missen.
  7. Headrider

    Headrider New Member

    IK schaats 3 a 4 keer p.w., had de nagano 's 4 seizoenen terug al 2e hands gekocht en merkte halfweg dit schaatsseizoen, dat ik steeds vaker moest slijpen (snel bot dus..) en vaker inspuiten met vet..
    Het ijzer wat boven het harde ijzer-gedeelte zit, is dus ECHT heel erg zacht metaal ! 56 Hrc of zoiets? Ik merk dit dus inderdaad zekerr

    Maar goed... heb andere ijzers gekocht.. Maple's blizzards, was even wennen, maar rijden nu ook goed en blijven langer scherp en geen onderhoud aan de assen..

    Modbreak SprintMaster: vetgedrukt uitgezet, komt nogal schreeuwerig over.
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016

Deel Deze Pagina