Maat wielen skeelers

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door Enkeltje, 4 apr 2009.

  1. Enkeltje

    Enkeltje New Member

    Even een skeelervraag.
    Vorig jaar (voor het eerst) op Fila's geskeelerd met 4x90. De balans vinden vind ik erg moeilijk (net als op de schaats sta ik ook op de skeelers scheef).
    Een aantal winkels adviseert mij om gewoon op 5x80 te gaan skeeleren. Een aantal andere winkels zegt dat dit absoluut niet meer van deze tijd is, en verkoopt alleen nog maar 4x100 of nog groter. Wat is wijsheid? Op de baan zie ik nog veel mensen met 5 wieltjes, en ook in de bij de baan behorende winkel worden die gewoon nog verkocht. Geeft dat inderdaad meer stabiliteit? Als het zo achterhaald is, waarom rijden zoveel mensen daar dan nog op? Is het ook waar dat je bij 5x80 meer last hebt van steentjes op de weg?
  2. allard

    allard Active Member

    Ja. 80 mm geeft meer stabiliteit dan grotere wielen. Simpelweg omdat je lager boven de grond staat. Vergelijkbaar met lage vs. hoge noren.

    Het is, zoals je zegt, wel zo dat grotere wielen over het algemeen makkelijker over obstakels rollen. Ik heb alleen geen ervaring met grotere wielen dan 80 mm, dus kan er weinig over zeggen.
  3. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Mmm, 5x80 is al sinds 2004 uit de mode. Maar als je al op 4x90 instabiel staat is het misschien wel een goede optie. Ik denk dat dat zwaarder moet wegen dan dat je met grotere wielen makkelijker rolt. Je kunt misschien ook eerst 80 mm wielen onder je Fila's proberen. Sta je iig weer 5 mm lager.
    Maar wat is nu precies de oorzaak van je instabiliteit?
  4. Enkeltje

    Enkeltje New Member

    Mijn enkels (dat weet toch inmiddels iedereen :) ).....
    Is 90-80 niet 10 ipv 5?
  5. SprintMaster

    SprintMaster aangepast Medewerker

    Ja dat weet ik. Betekent dit dat je enkel in de schoen beweegt, vanwege een smalle voet? Of is het omdat je X-benen hebt en daardoor geen goede houding kunt vinden?
    En het is geen 10 mm minder, want je frame bepaalt de helft van het hoogteverschil.
  6. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Gewoon grote wielen nemen, liefst 10 of 11cm (of 3X 100/110 en 1X kleiner), went vanzelf. Om de dag trainen, dan ben je er binnen 2 weken aan gewend. Onzin om kleiner te nemen, dan na een paar maanden baal je waarom je niet groter hebt, omdat je niet over dat ene straatje met stoeptegels (ik noem maar iets hobbeligs) kunt rijden.

    Dat je enkels knikken heeft elke beginner, wen jezelf eraan je voet op de buitenkant in te steken, begin bij loopsnelheid, en bij elke keer overkomen naar buiten insteken, en naar buiten knikken. Na een paar weken ben je het begrip 'naar binnen knikken' vergeten.

    De angst voor het harde asfalt verdwijnt ook als je eenmaal op de buitenkant leert insteken, aangezien dat toch de lastigste stap is, de andere kant op knikken. Draag alles erop en eraan qua bescherming, dan weet je zeker dat als je valt dat je valt zonder er iets aan over te houden (mits je niet heel raar valt natuurlijk).

    Ik knikte eerst ook heel erg naar binnen, maar sinds ik gewoon mezelf dwong om naar buiten toe te knikken bij elke keer overkomen, ga ik harder, maak ik een S-slag, heb ik geen rugpijn/enkelpijn meer en houd ik het ook langer vol. Ik kan nu gerust 3 uur achter elkaar op de skeelers staan.
  7. MartijnBlaas

    MartijnBlaas Member

    als je grotere wielen neemt train je wel beter je enkels!
    succes
  8. Schaatsfan86

    Schaatsfan86 Active Member

    Enkeltje heet niet voor niks Enkeltje, dus om nou aan te raden om gewoon op grote wielen te gaan is misschien een stap te ver. Dan gaat de lol er wel snel af. Ik zou lekker op kleinere wielen gaan, je hoef toch geen wedstrijden te winnen maar je wilt gewoon lekker skeeleren!

    Ik sta er eigenlijk wel van te kijken dat 5x80 al helemaal uit is! Ik rijd al jaren op 5x78 (!) en dat bevalt prima eigenlijk. Ideaal om lekker mee te touren, met een Raps Voltage schoen erop. Ik ben dan ook lang niet zo fanatiek met skeeleren dan met schaatsen.
  9. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Grotere wielen is alleen wennen, als je tourt maakt het niet veel uit denk ik, klein of groot. Groot is enkel fijner bij hobbels en steentjes en takjes.
  10. ijsmonster

    ijsmonster Member

    De wendbaarheid met grotere wielen is juist minder, dus dat ze "vanzelf wenden" is niet correct. (Tenzij je hier "wennen" bedoelt, in dat geval schrijf je dat niet met dt op het eind maar met een t.)

    Enkeltje is een verhaal apart. Het gaat niet om iemand die overal maar aan moet wennen, het gaat om iemand die echt problemen heeft met haar enkels. Het verschil tussen 80 en 100mm is vrij groot en de stabiliteit zal alleen maar afnemen met grotere wielen.

    Winkels die de argumenten "mode", "niet meer van deze tijd" en "maar dat is helemaal uit!" gebruiken, zou ik links laten liggen. Een goede adviseur leeft zich in in jouw wensen en problemen in en gaat niet over modeverschijnselen lopen trutten. Wat echt uit de tijd is zijn betonnen of metalen wieltjes, een lekkere knusse wollen wielertrui of een "worstjeshelm". De technologie die op 5 wiels-frames (80-90mm) is toegepast verschilt echter niet wezenlijk van die bij 4-wielsframes (100-120mm).

    M.b.t. het rijgedrag: vaart maken is zwaarder met 100-120 mm wielen, vaart houden is makkelijker. Je komt dus langzaam op gang maar je topsnelheid ligt hoger. Als jou dat niet kan bommen en stabiliteit veel belangrijker voor je is, laat dan die grotere wielen lekker liggen en ga voor de 5x80.

    Ten slotte: scharrel-asfalt is ook met grote wielen nog steeds scharrel-asfalt: het rijdt nog steeds k_u_t en je vervloekt de gemeenteambtenaar die jou dat heeft aangedaan.
  11. Enkeltje

    Enkeltje New Member

    Ik zal jullie updaten. Ik heb via Marktplaats tweedehands Salomons gekocht (die worden niet meer gemaakt) met 5 x 80. Ik ben met sprongen vooruit gegaan, en sta veel stabieler. Met de snelheid valt het mee, ik merk het verschil niet tussen 4 x 90 of 5 x 80 (ook niet in de groep, waar iedereen wat anders heeft). Ik skeeler gewoon in de kopgroep, en doe zonder problemen een ritje van anderhalf tot twee uur mee. Ik sta met rechts nog niet geheel recht, maar als ik met minder vaart en op mooi asfalt oefen, en de knie goed naar buiten druk, lukt het wel (en zelfs op de buitenkant). Dus er is weer hoop.
  12. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Mijn mening over kleinere wielen is inmiddels wat verandert geloof ik. Ik rij zelf op erg laag gesneden schoenen, op 100mm. Het lukt wel, maar het knikken gaat toch te gemakkelijk. Ik zit dan ook te denken over te stappen naar kleinere wielen.

    Volgens mij is dat 100mm/110mm meer een marketingtruc dan dat het in eerste instantie gevraagd is door de sporters. Je kan er harder mee omdat de lagers wat minder weerstand ondervinden op eenzelfde snelheid als met kleinere wielen. Maar dit is eigenlijk verwaarloosbaar. Zeker omdat je juist weer snelheid verliest omdat je instabiel-er staat.

    Veel mensen kennen Enkeltje blijkbaar, zijn jullie allemaal van dezelfde club oid? (ijsmonster, schaatsfan86 iig)
  13. ijsmonster

    ijsmonster Member

    Dat is warm nieuws, Enkeltje. Ik ben blij dat te horen. Je hebt een goede keuze gemaakt, lijkt me.

    BlueSinquel: wij behoren samen met jou tot de club van schaatsforumschuimers. \o/ Dat schept een band... ;-)

    Het probleem met grotere wielen kan ik me voorstellen. Ik ben zelf al snel na mijn wielvergroting overgestapt van de (te) lage Viking skeelerschoenen op de stevige Powerslide C4. Dat bood me veel meer stabiliteit en ik reed weer prima. Je zou dus ook een andere skeelerschoen kunnen overwegen. Waar rijd je nu op?
  14. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member


    Bont Jet LT. Ik heb echter een beperkt budget (lees: geen budget). Maar in één van de frames die ik nu heb, zit een scheur. Dit geeft mij onderhandelingsmogelijkheden bij de winkel waar ik ze vandaan heb. Zij willen uiteraard heel graag hun frames met kleine wieltjes kwijt..:p
    Dus zo zou ik mogelijk aan een frame met kleinere wielen kunnen komen. Maar of het beter is..
    Ik zou het moeten uitproberen, ergens.
  15. ijsmonster

    ijsmonster Member

    Whoa... en DIE schoenen vind je "erg laaggesneden"? Ik ervoer het maken van een enkelhoek vrij pijnlijk (tong snijdt in mijn scheenbeen) bij de Bont Jet LT. Neemt niet weg dat ik de tong een beetje heb bijgesnoeid en er dit seizoen op ben gaan rijden. Als ik ze niet tot bovenaan dichtveter is het te doen.

    Als je onderhandelingspositie sterk is kun je -lijkt me- die 5-wielsframes toch wel uitproberen? Desnoods mik je om te testen een stel 80mm wielen in je huidige frames :)
  16. Stuif

    Stuif Member

    De Bont Jet LT is toch het langebaan schaatsschoen model?
    Waarom geen skeelerschoen genomen om te gaan skeeleren?
    (je rent ook geen marathon op voetbalschoenen?)
  17. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    De marathon schoenen waren uitverkocht.
  18. BlueSinquel

    BlueSinquel New Member

    Gooi ze in de oven, haal ze er uit, trek ze aan en maak je gewenste enkelhoek. Je zult geen last meer van die tong hebben. (die is ook vervormbaar namelijk).

    Een 5-wiels frame werd gister schwer afgekraakt door een aantal clubleden, die zowel 5 wiels als 4 wiels kennen. Mijn idee werd door vele scherpe betogen in het nauw gedreven en ik geef het maar op, iedereen zei dat 4 grote wielen veel lekkerder rijdt dan 5 kleine. Ik kon er niet omheen.
    Misschien zijn twinliners wel wat,(past 2x 100mm in, dus dan heb je de voordelen van een laag frame met de voordelen van grote wielen, toch?) maar ik moet er rekening mee houden dat dat niet lekker rijdt, laatste oplossing: T.T.T. (Trainen, Trainen, Trainen.)
  19. ijsmonster

    ijsmonster Member

    Ah... ik heb niet de LT maar de skeelerversie. Gelukkig maar, want op die schaatsversie valt volgens Stuif niet of nauwelijks te skeeleren ;-)
  20. ijsmonster

    ijsmonster Member

    Maak je geen zorgen; dat is allaaaaang gedaan. De tong is echter vrij stug en mijn sloopwerk heeft me meer opgeleverd dan verwarmen.

    Gaat het nu om lekker rijden of om het knikken? Want dat zijn totaal verschillende dingen. Als je knikt rijd je niet lekker, lijkt me. Zij ervaren dat kennelijk niet. Jij wel.
    Ook ik ken zowel 4 als 5 wielsframes, maar ik maak me sterk dat het nog altijd beter loont om zelf dingen uit te proberen en je eigen conclusies te trekken dan af te gaan op de adviezen van anderen. Er is vast wel een welwillend clublid dat nog ergens van die 5 wielsframes heeft rondslingeren en ze je kan laten uitproberen. :twisted: En anders is er misschien iemand met een stel kleinere wielen? Dan kun je in ieder geval eens proberen hoe het rijdt wanneer je minder hoog op je wielen staat.

Deel Deze Pagina