maple hulp gevraagd, comet laser buis probleem

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door Drijgje, 22 jan 2019.

  1. Drijgje

    Drijgje New Member

    hallo, bij een van mijn maple comet laser schaatsen, zit speling op het gedeelte van de buis waar het scharnierpunt zit..... de las laat los...een slechte las is waarschijnlijk het probleem.
    aangezien Maple niet meer bestaat is het een probleem om het gerepareerd te krijgen.
    Het moet "opnieuw" gelast worden, ik weet nu ook hoe, en wel tig lassen is de oplossing.
    Ik heb een tig lasser gevonden, maar die wil weten waar de buis van gemaakt is..
    Heeft iemand hier op dit prachtige forum een antwoord op mijn vraag, of weet of ken je iemand die dat weet ........of kan repareren ......

    groeten
    Willem uit Nieuwegein
  2. Headrider

    Headrider New Member

    Misschien iemand die in de maple fabriek heeft gewerkt?
  3. Drijgje

    Drijgje New Member

    Dat zou mooi zijn....... het machinepark is verhuisd naar Korea, maar de oude werknemers toch niet, met hun kennis e.d.
    Bedankt voor je reactie....
  4. Eelco

    Eelco Active Member

  5. Drijgje

    Drijgje New Member

    bedankt Eelco, ga ermee aan de slag.
    Eelco vindt dit leuk.
  6. HansGijsen

    HansGijsen Member

    De buis van de Maple Comet Laser is van hoge sterkte staal dunne plaat gemaakt. (koud gebogen)
    De sterkste staalsoorten zijn moeilijk lasbaar. Dus heeft Maple gekozen voor een sterke staalsoort die juist nog wel lasbaar is.
    Ze hebben het lemmet immers ook laser gelast.
    Maar het blokje van het scharnier moet ook lasbaar zijn. Als jij zeker weet dat het voorheen ook gelast was moet het met TIG lassen wel lukken.
    Je moet wel een goede TIG lasser hebben, het staal van de buis is maar +/- 0,8mm dik. Daar brand je snel doorheen.
  7. Drijgje

    Drijgje New Member

    bedankt Hans voor je reactie, heb ondertussen contact met een goede TIGlasser, heb ook jouw bijdrage ook aan hem doorgegeven.......
  8. HansGijsen

    HansGijsen Member

    Hallo Willem, ik heb momenteel een paar comet lasers onder handen en zag dat het scharnierblokje ook met twee M3 blindklinknagels is vastgezet. Die zijn bij jouw buis dus ook losgekomen.
    Misschien kun je voor het lassen de gaatjes ruimen en twee M4 blindklinknagels aanbrengen.
  9. Drijgje

    Drijgje New Member

    hallo Hans, de blindklinknagels zitten 'nog' vast..... wat volgens sommige wel een vreemde manier van bevestigen is.......
    Ik ben bij een autoschadeherstel bedrijf geweest waar vaak ook TIG lassen gebeurt....... daar is er wel een discussie over het hoe en wat ontstaan, die ik niet begreep i.i.g. wel interessant overigens..
    vervolgens hebben ze mij aan een goede TIG lasser geholpen......
    Ik vindt het nog steeds vreemd dat niemand iets voor je kan doen, er is zoveel kennis in Nederland, ben toch niet de enige die zo een probleem heeft......
    het zijn geweldige schaatsen, het is zonde dat ik er tot nu nog maar een kan gebruiken.....als iemand er ook nog maar een overheeft { maat 45} hou ik mij aanbevolen..
    wat is het probleem bij de schaatsen die jij onder handen hebt?
  10. HansGijsen

    HansGijsen Member

    Hallo Willem,
    De schaatsen die ik onderhanden had moesten gebogen worden voor een wedstrijdrijder. Als je dat doet moeten ze daarna ook opnieuw gerond worden. Dat buigen verandert de ronding.
    Verder was er niets mee aan de hand.
    Over dat hoe en wat van het losraken. Op het einde van je afzet komt er veel kracht op het scharnierpunt. Dat kan oplopen tot 1600N en 600N (Normaalkracht respectievelijk Lateraalkracht)
    De bevestiging van dat blokje moet alle krachten aankunnen. Bij een (bijna) geopende klaschaats zijn er geen andere steunpunten. Denk ook aan het starten.
    Ik vind het dus niet zo gek dat zo'n blokje los kan komen. maar dat mag eigenlijk niet natuurlijk.
  11. Drijgje

    Drijgje New Member

    hallo Hans,
    gelukkig niet zo'n groot probleem dus......er komt inderdaad veel kracht vrij bij de afzet, maar bij zulke " goede" schaatsen moet het niet mogelijk zijn dat dat kan afbreken.
    Ik ben " gewoon" een liefhebber vrijetijdsrijder, keer of 10 Weissensee geweest, en als het vriest, jeuk en drang ............ben niet zo sterk als een wedstrijdrijder.........

Deel Deze Pagina