Ook al is 3.36,16 een mooie doorkomsttijd op de 3000m, helemaal leidend voor een snelle eindtijd is dat niet. Bij zijn baanrecord van 6:03 uit 2007 kwam Kramer namelijk door in 3:37 laag op de 3000m en moest aan het einde deze snelle ronden aan het begin bekopen met een aantal matige slotronden. Zijn eindtijd toen scheelt zo'n 2 seconden met het huidige wereldrecord. Hij lijkt inderdaad goed in vorm, maar een 5000m begint eigenlijk pas echt na 3000m. Wel lijkt deze 5000m behoorlijk spannend te worden. Roest was maar nipt sneller dan Bloemen en Kramer lijkt op hetzelfde niveau te zitten. Dat wordt smullen.
Als je goed kijkt zie je de contouren van de ijsbaan. Met een beetje regen erop glijdt dat ijs ook nog extra goed
Voor de liefhebbers onder ons weer eens een analyse. Naar aanleiding van de misser van Leerdam op de 1000 meter ben ik eens gaan kijken hoe schaatsers de bocht ingaan. Van alle 1000 meters dit weekend heb ik een printscreen gemaakt van de derde bocht, waarbij de schaatser met de rode armband dus de binnenbocht neemt. De meeste schaatsers nemen een mooie ruime bocht, maar er zijn een paar opvallende uitzonderingen. Bij Shikhova valt op dat ze niet uitkomt met haar slagen. Ze neemt hem wel ruim, maar begint heel vroeg al met overstappen. Op de afbeelding is de afstand tot de pylon nog vrij groot, maar de afzet die nu volgt is al de eerste van de bocht. Het risico daarvan is toch dat je vroeg in de bocht al tegen de blokken zit, maar ze komt er op zich prima doorheen. Bij Leerdam is duidelijk zichtbaar dat ze vrij ver naar de binnenkant zit, noodgedwongen door de positie van de Chinese. Dat ging vervolgens ook niet goed in het begin van de bocht. Dan zou je denken, dat is dus niet de ideale lijn. Maar toen kwam Golikova: "Hold my vodka". Die snijdt de bocht krap aan, maar heeft daar kennelijk geen enkel probleem mee. Bij de mannen één uitzondering: Kubo. Die was al laat bij de start aanwezig en was kennelijk niet helemaal geconcentreerd. Sneed de bocht ook te krap aan en moest halverwege met de hand naar het ijs.
Originele analyse! Wat mij hierin opvalt is dat de rode band altijd met meer snelheid de bocht in gaat dan de witte band. Is dat omdat de rode band de makkelijkere buitenbocht heeft gehad, of omdat hij heeft kunnen profiteren van de tegenstander voor hem?
Dit zijn de baanrecords van Bodø: 42,0 Bjørn Tveter (NOR) 01-03-66 1 34,9 Dag Nordskog (NOR) 13-03-66 2 14,3 Svein Erik Stiansen (NOR) 02-03-66 4 28,5 Per Willy Guttormsen (NOR) 01-03-66 7 55,3 Per Willy Guttormsen (NOR) 02-03-66 17 48,3 Magne Torstein Olsen (NOR) 05-02-67 53,9 Inger Stenli (NOR) 06-03-65 1 57,7 Jorunn Bergland (NOR) 22-01-67 2 47,6 Inger Stenli (NOR) 06-03-65 6 24,1 Jorunn Bergland (NOR) 22-01-67 Wedstrijden werden toen gehouden in het (voetbal-)stadion van Bodø. Toen in Noorwegen nog zoveel voetbalvelden in de winter onder water werden gezet om ijsbanen van te maken.
Ook Ard, Kees en Jan (Bols) hebben er nog gereden, volgens dit: https://www.dbnl.org/tekst/sche119arda01_01/sche119arda01_01_0010.php PS: hier kun je de gehele tekst (zo'n 150 pagina's) van 'Ard apart' als pdf downloaden: https://www.dbnl.org/auteurs/auteur.php?id=sche119
ja, ik weet dat het veel voorkomt. Daarom vroeg ik me af wat de regels zijn. Welk hinderen is DQ-waardig en welk hinderen is iets waar je maar gewoon mee om moet gaan?
Misschien dat een schaatser in zo'n geval beter een halve slag kan maken om er net achter te zitten want ze staan ook precies steeds op het andere been (laatste slag rechte eind Leerdam met rechts en Zhao met links) waardoor er helemaal geen ruimte is.
In de bocht wordt er meer versneld dan op het rechte eind. Degene die de binnenbocht ingaat heeft daarvoor een langere (buiten)bocht gehad. In die buitenbocht is er langer versneld en dus een hogere snelheid gehaald.
Ik bedoelde natuurlijk "Omdat hij graag met zijn ploeggenoten en zijn coach wilde trainen". Dat lijkt mij een erg groot voordeel. Of hij het verder gezellig heeft met zijn ploeggenoten en ze elkaar lief en leuk vinden weet ik niet. Maakt mij ook weinig uit.
Wat mij logisch zou lijken is om de snelste starter van de 2 rijders die tegen elkaar moeten rijden in de binnenbaan te laten starten. zo ben je van die moeilijke wissels af.