maple hulp gevraagd, comet laser buis probleem

Drijgje

New Member
hallo, bij een van mijn maple comet laser schaatsen, zit speling op het gedeelte van de buis waar het scharnierpunt zit..... de las laat los...een slechte las is waarschijnlijk het probleem.
aangezien Maple niet meer bestaat is het een probleem om het gerepareerd te krijgen.
Het moet "opnieuw" gelast worden, ik weet nu ook hoe, en wel tig lassen is de oplossing.
Ik heb een tig lasser gevonden, maar die wil weten waar de buis van gemaakt is..
Heeft iemand hier op dit prachtige forum een antwoord op mijn vraag, of weet of ken je iemand die dat weet ........of kan repareren ......

groeten
Willem uit Nieuwegein
 
Dat zou mooi zijn....... het machinepark is verhuisd naar Korea, maar de oude werknemers toch niet, met hun kennis e.d.
Bedankt voor je reactie....
 
De buis van de Maple Comet Laser is van hoge sterkte staal dunne plaat gemaakt. (koud gebogen)
De sterkste staalsoorten zijn moeilijk lasbaar. Dus heeft Maple gekozen voor een sterke staalsoort die juist nog wel lasbaar is.
Ze hebben het lemmet immers ook laser gelast.
Maar het blokje van het scharnier moet ook lasbaar zijn. Als jij zeker weet dat het voorheen ook gelast was moet het met TIG lassen wel lukken.
Je moet wel een goede TIG lasser hebben, het staal van de buis is maar +/- 0,8mm dik. Daar brand je snel doorheen.
 
bedankt Hans voor je reactie, heb ondertussen contact met een goede TIGlasser, heb ook jouw bijdrage ook aan hem doorgegeven.......
 
bedankt Hans voor je reactie, heb ondertussen contact met een goede TIGlasser, heb ook jouw bijdrage ook aan hem doorgegeven.......
Hallo Willem, ik heb momenteel een paar comet lasers onder handen en zag dat het scharnierblokje ook met twee M3 blindklinknagels is vastgezet. Die zijn bij jouw buis dus ook losgekomen.
Misschien kun je voor het lassen de gaatjes ruimen en twee M4 blindklinknagels aanbrengen.
 
hallo Hans, de blindklinknagels zitten 'nog' vast..... wat volgens sommige wel een vreemde manier van bevestigen is.......
Ik ben bij een autoschadeherstel bedrijf geweest waar vaak ook TIG lassen gebeurt....... daar is er wel een discussie over het hoe en wat ontstaan, die ik niet begreep i.i.g. wel interessant overigens..
vervolgens hebben ze mij aan een goede TIG lasser geholpen......
Ik vindt het nog steeds vreemd dat niemand iets voor je kan doen, er is zoveel kennis in Nederland, ben toch niet de enige die zo een probleem heeft......
het zijn geweldige schaatsen, het is zonde dat ik er tot nu nog maar een kan gebruiken.....als iemand er ook nog maar een overheeft { maat 45} hou ik mij aanbevolen..
wat is het probleem bij de schaatsen die jij onder handen hebt?
 
hallo Hans, de blindklinknagels zitten 'nog' vast..... wat volgens sommige wel een vreemde manier van bevestigen is.......
Ik ben bij een autoschadeherstel bedrijf geweest waar vaak ook TIG lassen gebeurt....... daar is er wel een discussie over het hoe en wat ontstaan, die ik niet begreep i.i.g. wel interessant overigens..
vervolgens hebben ze mij aan een goede TIG lasser geholpen......
Ik vindt het nog steeds vreemd dat niemand iets voor je kan doen, er is zoveel kennis in Nederland, ben toch niet de enige die zo een probleem heeft......
het zijn geweldige schaatsen, het is zonde dat ik er tot nu nog maar een kan gebruiken.....als iemand er ook nog maar een overheeft { maat 45} hou ik mij aanbevolen..
wat is het probleem bij de schaatsen die jij onder handen hebt?
Hallo Willem,
De schaatsen die ik onderhanden had moesten gebogen worden voor een wedstrijdrijder. Als je dat doet moeten ze daarna ook opnieuw gerond worden. Dat buigen verandert de ronding.
Verder was er niets mee aan de hand.
Over dat hoe en wat van het losraken. Op het einde van je afzet komt er veel kracht op het scharnierpunt. Dat kan oplopen tot 1600N en 600N (Normaalkracht respectievelijk Lateraalkracht)
De bevestiging van dat blokje moet alle krachten aankunnen. Bij een (bijna) geopende klaschaats zijn er geen andere steunpunten. Denk ook aan het starten.
Ik vind het dus niet zo gek dat zo'n blokje los kan komen. maar dat mag eigenlijk niet natuurlijk.
 
hallo Hans,
gelukkig niet zo'n groot probleem dus......er komt inderdaad veel kracht vrij bij de afzet, maar bij zulke " goede" schaatsen moet het niet mogelijk zijn dat dat kan afbreken.
Ik ben " gewoon" een liefhebber vrijetijdsrijder, keer of 10 Weissensee geweest, en als het vriest, jeuk en drang ............ben niet zo sterk als een wedstrijdrijder.........
 
We zijn inmiddels bijna 4 jaar verder. Maple is al wat langer failliet en het wordt steeds moeilijker om aan reserve-onderdelen te komen. Maar is er iemand die een lasser weet om een blokje van het draaimechanisme van de klapschaats wat los van de Maple buis zit vast te lassen?
 
We zijn inmiddels bijna 4 jaar verder. Maple is al wat langer failliet en het wordt steeds moeilijker om aan reserve-onderdelen te komen. Maar is er iemand die een lasser weet om een blokje van het draaimechanisme van de klapschaats wat los van de Maple buis zit vast te lassen?
FOto?
 
Sorry, dit ijzer is afgeschreven. Opnieuw lassen is onmogelijk. Als aluminium eenmaal scheurt betekend het dat metaalmoeheid is opgetreden. De fysieke eigenschappen van het aluminium zijn veranderd en het wordt nooit meer zo sterk als het was. Ik zou er niet aan moeten denken wat er gebeurt als dit ijzer onder je vandaan afbreekt. Ik vrees dat je op zoek moet naar een nieuwe buis of geheel nieuw onderstel.
 
Opnieuw lassen is onmogelijk. Als aluminium eenmaal scheurt betekend het dat metaalmoeheid is opgetreden. De fysieke eigenschappen van het aluminium zijn veranderd en het wordt nooit meer zo sterk als het was.

Dit is niet gemaakt van aluminium maar van staal. Dus ik hou hoop.
 
Wil je het eindresultaat van de reparatie laten zien als het zover is?
Heb zelf ook een TIG ac/dc lasapparaat (dus ook voor aluminium) maar heb mij (nog) niet durven wagen aan schaatsijzers (kromtrekken door warmte etc.).

Thanx!
 
Inmiddels is via het lasbedrijf duidelijk dat het blokje geen staal is. Ze zeggen titanium maar dat kunnen ze niet hechten aan de buis die wel van staal is.
 
Jammer! Ik begrijp dus dat de buis van staal is en het scharnierblok van titanium? Toch zat het wel aan elkaar vast........
Mocht je de buis weggooien, wil je 'm dan mijn richting op gooien? Ben niet vies van een beetje experimenteren en prutsen, gewoon om te kijken wat er gebeurt als ik m'n Tig toorts erop zet.........
 
Jammer! Ik begrijp dus dat de buis van staal is en het scharnierblok van titanium? Toch zat het wel aan elkaar vast........
Mocht je de buis weggooien, wil je 'm dan mijn richting op gooien? Ben niet vies van een beetje experimenteren en prutsen, gewoon om te kijken wat er gebeurt als ik m'n Tig toorts erop zet.........
Dat is wat het lasbedrijf zegt. Het blokje reageert niet op een magneet en dat lijkt me inderdaad een bewijs dat het geen staal is.
Ik snap dat je wat wil proberen maar het zijn niet mijn eigen buizen dus helaas kan ik dat niet doen.
 
Back
Top