De Duoschaats is een nieuwe variant op de Conventionele klapschaats. De schaats is uitgevonden door Jacques van der Miessen en verder ontwikkeld door fabrikant Raps. De schaats moet tienden van seconden tijdwinst opleveren omdat het ijzer uit 2 delen bestaat. Volgens de uitvinder zijn er een aantal voordelen namelijk, het starten gaat gemakkelijker (tijdwinst). De kracht wordt beter over gebracht op het ijs. De schaats is nog volop in de testperiode, en wij willen via deze enquĂȘte informatie inwinnen en kijken hoe jullie als schaatsers denken over deze nieuwe schaats. De enquete is gericht op ons marktonderzoek om te kijken of deze schaats een kans heeft op de bestaande markt. Buiten deze Duoschaats kijken we ook even naar de markt zoals hij op dit moment is. Als u nog andere opmerkingen heeft willen wij dit ook graag van u horen. Dit is de site waarop de enquete te vinden is http://www.thesistools.com/web/?id=185446 Op de site van duoschaats is nog veel meer informatie te vinden http://www.duoschaats.nl Hopelijk willen jullie meewerken aan ons marktonderzoek door deze enquete in te vullen.
Zo te zien niet, maar ook compleet niet practisch: hoe wil je zo'n ijzer goed benden? (want ja, als het echt om die tienden gaat moeten ze gebend kunnen worden... (al zou ik niet weten waarom die duoschaats sneller zou zijn, op het minime voordeel van minder bewegende massa na))
Ja, daar noem je iets, het idee alleen al dat je je schaatsvlak onderbroken is; dat voor en achter evt niet in een lijn zouden kunnen gaan staan! Moeilijk zo,n vak als ingenieur; heb wel bewondering voor dat soort mensen;vind het een beetje sneu , eigenlijk! Het is me totaal niet duidelijk waar het voordeel in zou zitten; kun je dan meer met voor afzetten?; iets wat eigenlijk helemaal niet de bedoeling is?
Het enige voordeel wat ik zou zien is dat je minder bewegende massa hebt en de veren, en daarmee de terugklap, minder sterk hoeven te zijn. Maar waar die tienden voordeel uit moeten komen???
Bij de afzet ligt het center of pressure sowieso al onder het draaipunt, dus daar verander je ook niks aan.
Ik snap het ook niet helemaal op wat voor manier er veel voordelen uit zouden komen. Volgens mij komt er altijd ijs, vuil of wat dan ook tussen die twee delen te zitten, waardoor de boel niet meer 'naadloos' aansluit en er meer wrijving ontstaat. Bovendien komt er redelijk wat kracht op een schaats te staan, zeker in de bocht, waardoor beide delen waarschijnlijk ook van elkaar gaan wijken. Maar experimenten zijn wel nodig om vooruitgang te kunnen boeken, in die zin vind ik dit experiment bijzonder geslaagd!
Ik heb er nog nooit iemand mee zien rijden, en hoor er uberhaupt niets over! Maar misschien gaan dat soort intredes veel langzamer dan de nieuwsgierigheid wenst! Denk dat de nanoflex meer aandacht trekt, naast al het bestaande en courante goede materieel! Is leuk als ze een stel naar het forum willen uitlenen voor een review! Rinus daar zeg je wat, krachten in de bocht; zou t materiaal t houden!