extra pootje over

Discussie in 'Techniek & training' gestart door Lisa, 2 feb 2008.

  1. Lisa

    Lisa New Member

    Weet iemand misschien wat het nut is van die extra pootje over na de bocht, die sablikova als eerst gebruikte?

    Ik zou het misschien ook wel willen gebruiken, maar aangezien ik het best lastig vind wil ik er eerst wat meer info over :wink:

    groetjes Lisa
     
  2. fred

    fred Member

    Nut = extra snelheid maken. Relatief gezien maak je in de bocht makkelijker snelheid dan op 't rechte stuk, dus als je nog even een extra pootje over kunt doen, kun je mooi de bocht uitversnellen. Sablikova zet bovendien haar linkerbeen ook nog 's ver naar binnen, zodat ze zich eerst naar haar linkerbeen 'trekt' als het ware, en daarna nog 's afzet, dus voor haar werkt het nog 's zo effectief. Je moet 't wel kunnen, 't zal niet voor iedereen zijn weggelegd, maar je ziet dat anderen het ook steeds meer proberen/overnemen.
     
  3. Lisa

    Lisa New Member

    oke bedankt!

    Ik ga het zeker (proberen) :wink: te gebruiken
     
  4. Timsen

    Timsen New Member

    Tip.....

    laat de laatste slag in de bocht ff iets wijder uitlopen kun je hem met de laatste "extra" slag weer corrigeren en maak je meer snelheid!!

    good luck
     
  5. IR

    IR Member

    Ik zag dat Hirako het eigenlijk nog extremer doet dan Sablikova. Maar goed, of het efficient is hangt heel erg af van je techniek.
     
  6. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Ik heb het dit seizoen wel een paar keer geprobeerd en als je idd de bocht wat "uitwaait" en je maakt de extra overstap dan vlieg je veel harder het rechte stuk op. Alleen is het best wel eng bij een training met allemaal mensen om je heen ;)
     
  7. Tjark

    Tjark Active Member

    Gewoon stug door blijven doen zodat iedereen op de baan fatsoenlijk de bochten afloopt.

    Te veel mensen beginnen te vroeg aan 't rechte stuk...
     
  8. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Volgens mij verwarren veel mensen het snelheid maken in de bocht
    met het vraagstuk waar je de hoogste snelheid kunt halen.

    Dus moeten we eerst die 2e vraag beantwoorden.
    Hoe staat het met records op een 300 m baan gereden ??

    Ook kun je kijken naar de snelheden die bij wedstrijden in Thialf soms aangegeven zijn. Die zijn bij het uitkomen van de bocht ook ietsje lager
    volgens mij (maar vaak slecht te zien)

    Als ik ook weer kijk naar de wedstrijd in Ankeveen, een 5 km op
    natuurijs, dan rijden ze daar 6.28 of daaromtrent, dit lijkt me
    relatief sneller dan op de baan (minder goed ijs, dooi, er zat
    een bochtje n rechts bij. Kortom: rechtuit schaatsen gaat sneller,
    al sta ik open voor discussie.

    Als de conclusie is dat je sneller rechtuit kunt, kun je volgens mij
    beter die extra slag in de bocht ook niet meer maken.
    Een tenzij-tje nog: als je een snelle (bocht)slag toevoegt, en daarmee
    een trage (rechtuit)slag kunt verminderen, kan het wel zinvol zijn
     
  9. Tjark

    Tjark Active Member

    De bocht is sneller en wel om 2 redenen

    1. je lichaam volgt de 100m van de bocht strakker dan op het rechter stuk: daar ga je toch van links naar rechts en maak je dus meer meters

    2. de belangrijkste reden: de bocht heeft geen glijmoment en alleen maar afzetmoment. meteen als een schaats wordt neergezet begin je meteen met afzetten. Op 't rechte stuk heb je een overkom-fase en een glijfase waarin je op dat moment geen kracht uitoefent die omgezet wordt in snelheid (en dus verlies je snelheid zeer eventjes).

    En de snelheden in Thialf laten juist vaak zien dat ze meer snelheid hebben in de 2e helft van de bocht.


    En om nog even op de vraag van de TS te komen: door die extra slag uit de bocht is de transitie van je lichaam soepeler naar het rechte stuk toe. Veel mensen zie uit de bocht komen en dan maken ze een 'enorme' slag met rechts op 't rechte stuk. Hun lichaam schiet dan helemaal naar links. Kun je nagaan wat een energie 't kost om je lichaam zo van richting te doen veranderen. Dan kun je beter door een (flauwe) laatste extra slag in de bocht te maken, je lichaam 'soepeler' het rechte stuk op komen.
     
  10. Caroline

    Caroline New Member

    Je moet je wel realiseren dat in Thialf tijden in je eentje worden geschaatst en in marathon kun je om en om de kop nemen. Denk maar aan wielrenner, de ene man op kop verliest van van het aanstormende peloton.
     
  11. pijn=fijn

    pijn=fijn New Member

    In Ankeveen was het 4.2 km, vandaar die super tijden.

    Het voordeel van de bocht is dat je altijd naar buiten wordt geslingerd, de G-krachten. Op het rechte stuk mis je dit, en zal je het zelf moeten doen met je zwaartekracht. In de bocht zelf is het dus voordelig, op het rechte stuk absoluut niet.

    Sablikova (en anderen) versneld de gehele bocht, en valt dan terug qua snelheid zodra ze het rechte stuk weer op komt. Dus ook tijdens de bochtpassen.

    Het grote voordeel is dat het lekker ontspannen rijdt.
     
  12. vechtrijder

    vechtrijder New Member

    Ik dacht altijd dat je moest glijden op het rechte stuk en in de bocht moest uit versnellen. op het rechte eind is de slag te lang om te versnellen dus is het zaak de snelheid vast te houden. in de bocht kun je de snelheid opvoeren.

    groet.
     
  13. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Dat Ankeveen geen 5 km was vermoedde ik al.
    Overigens was dit een tijdrit, dus wel te vergelijken.
    De kwestie van het lichaamsgewicht in de bocht klopt wel, maar
    daarentegen is de afzet met name van inkerbeen suboptimaal.
    En op langere afstanden kan een rustmoment in de slag toch juist leiden
    tot hogere snelheden, dus is het sneller doortrappen in de bocht geen argument per definitie.

    Laat ik het zo stellen:
    De records op een 300 meter baan zijn dus scherper ??
     
  14. Tjark

    Tjark Active Member

    Misschien zegt jouw gevoel dit wel, maar is dat ook zo? Referentie?

    (ik denk ook van wel)


    Dus rust (geen afzet) leidt tot een hogere snelheid? Dat is knap...


    Ja, dat zou ook zo zijn, mits er op zo'n baan ook volwaardige kampioenschappen gehouden zouden worden, waar een keer toppers hun best doen.
    Behalve dan een 500m en mss 1000m omdat je niet genoeg topsnelheid voor de eerste bocht kan maken.
     
  15. Nogevendit

    Nogevendit Well-Known Member

    Hmmm, doen er nog meer mensen mee in de discussie ??

    Dat van dat linkerbeen hoorde ik ergens zeggen. Bij mij is de hele bocht
    suboptimaal, dus da's geen referentie.

    Dat de snelheid hoger ligt met een rustmoment bedoel ik als volgt:
    hoe langer de afstanden, hoe lager de pas/slag/trapfrequentie
    (in alle sporten), dus je maakt ook even gebruik van de juist verkregen snelheid, dit is de glijfase. Op het rechte eind kun je optimaal glijden,
    in de bocht wringt dat toch wat meer en ligt de frequentie hoger. Maar de inspanning daarmee dus ook.

    De subtoppers rijden toch ook wedstrijden op 300 meterbanen, of hoe zit dat ? Ik kom zelf uit het zwemmen, en je hoefde geen topper te zijn om op
    een 25 m baan sneller te gaan dan op de 50m baan. (sterker nog: voor
    mindere goden was t verschil groter)
     

Deel Deze Pagina