Jullie mening over de KNSB (afstudeerscriptie)

Discussie in 'Schaatscafé 'De Ronding'' gestart door Berdien, 2 mei 2008.

?

De nieuwe opleidingsstructuur van de KNSB vind ik:

  1. Prima! Niets op aan te merken.

    0 stem(men)
    0,0%
  2. Een goed initiatief, maar de uitwerking kent verbeterpunten.

    0 stem(men)
    0,0%
  3. Al met al zeer matig.

    0 stem(men)
    0,0%
  4. Zowel qua initiatief als uitwerking slecht.

    0 stem(men)
    0,0%
  5. Nieuwe opleidingsstructuur? Ben ik niet mee bekend.

    0 stem(men)
    0,0%
  1. Berdien

    Berdien New Member

    Hallo iedereen,

    In opdracht van de KNSB ben ik bezig met het schrijven van mijn afstudeerscriptie. Hiertoe verricht ik o.a. onderzoek onder de doelgroepen van de KNSB, waar jullie als schaatsers, schaatsliefhebbers en -trainers natuurlijk ook onder vallen.

    Graag zou ik van jullie horen hoe jullie over de technische trainersopleidingen van de KNSB denken. Hierbij kan je denken aan algemene zaken, zoals de goede en slechte kanten van de werkwijze van de KNSB, maar ook aan persoonlijke ervaringen die jullie misschien interessant achten voor mijn onderzoek. Ook zou ik graag tips horen hoe de KNSB haar werkwijze kan verbeteren en beter kan aansluiten op behoeften van schaatsers en trainers.

    Als je reageert op mijn bericht, zou je dan willen vermelden of je schaatser of schaatstrainer bent? Incl. je discipline en eventuele trainersdiploma's? Op deze manier kan ik de berichten beter verwerken.

    Alvast bedankt!

    Groetjes,

    Berdien
  2. Reitse

    Reitse Active Member Medewerker

    Hoi Berdien,

    Ik ben in de eerste plaats schaatser maar heb de afgelopen seizoenen ook training gegeven aan recreanten.

    Ik zou vorig seizoen een trainersopleiding moeten gaan volgen maar vanwege andere drukke werkzaamheden (werk, bestuur) is dat er niet van gekomen. Als ik de verhalen van anderen hoor hoef ik daar in ieder geval inhoudelijk niet heel er rouwig om te zijn. Het bleef behoorlijk oppervlakkig, de meeste kennis was bij de deelnemers allang aanwezig. Verder is de prijsstelling gewoonweg belachelijk voor wat je er voor krijgt. Vaak sponsoren clubs hun leden die een dergelijke cursus volgen maar kosten en baten liggen in dit geval echt veel te ver uit elkaar.

    Ik heb ooit een jury-1 cursus gedaan voor 40 euro, dat was gewoon een goeie verhouding. Drie lesavonden met examen. Dat klopt gewoon. Dik 400 euro exclusief examen voor iets wat de meesten eigenlijk al weten, plus dat de clubs ook nog belast worden met iemand die overal mee moet lopen... Ik zou daar toch nog eens even heel erg goed naar gaan kijken!
  3. Tjark

    Tjark Active Member

    _Als_ die cursus voor Trainer A/SL3 (of LS3, whatever) ueberhaupt geven wordt! (die dus nog meer kost: 550 euro). In 12 jaar tijd is deze nog nooit in Nijmegen geweest, en om nou ook nog eens naar Deventer/Eindhoven of nog verder te moeten. Toen JSL in Nijmegen kwam heb ik deze meteen gedaan en zou er ook 'snel' een trainer A opleiding komen, maar dat is dus nooit gelukt.

    Maar 't schijnt dat deze _eindelijk_ volgend jaar ook in Nijmegen gegeven gaat worden.

    Het idee van competenties is goed. Kijk waar 't bij een cursist nog aan ontbreekt en laat 'm op die vlakken zich bijwerken. Voor sommigen kan dat betekenen dat er minder 'studielast' is en voor sommigen meer, maar dat is ook eerlijk als iemand al veel meer ervaring heeft met schaatsen of bv met trainen bij andere sporten.

    Het is natuurlijk wel makkelijk om te zeggen van "doe even een SL3 cursus hier", maar de KNSB moet natuurlijk ook genoeg mensen hebben die die cursus kunnen geven. Aan de andere kant denk ik: als er 10-12 cursisten nodig zijn die 550 euro pp moeten betalen: kost zo'n complete cursus nou echt 6000 euro (!) om te regelen? Het lijkt er dan wel op alsof de KNSB geld wil verdienen met cursussen geven terwijl elke schaatsvereniging zit te _springen_ om goede gekwalificeerde trainers! (en dan ook nog de "proeve van bekwaamheid" moeten afleggen voor 135 euro!) En volgens mij komt er ook nog examengeld bij, want overal staat 'prijzen exclusief examengeld'.

    Dus kost het om iemand "Schaatstrainer-coach niveau 3" te laten zijn (en laten we wel wezen, dat is toch de eerste graad om 'serieus' schaatstrainer te laten zijn) in totaal minimaal 685 euro!!!
    De meeste clubtrainers krijgen niet betaald of een kleine onkosten vergoeding, daar ga je die 685 euro niet van redden. Soms willen verenigingen nog wel bijdragen, maar zoals bij veel verenigingen is er niet veel geld en om 'even' bijvoorbeeld 5 trainers op te leiden zou dat een vereniging bijna 3500 euro kosten!!!

    Waar ben je dan als sportbond mee bezig??? Iedereen weet dat goede trainers het verschil kunnen uitmaken, en vooral ook voor de jeugd die later de 'toppers' moeten worden. Maar ook voor die hele brede basis van mensen die voor hun plezier schaatsen, maar 't ook op de juiste manier willen leren!

    Ik denk dat het doel van de KNSB niet alleen moet zijn om de curssussen te herstructureren (want op competenties is het veel beter dan "vroeger" met de _stomme_ regeling dat je JSL _moest_ doen voor trainer A), maar ook juist ervoor zorgen dat _alle_ trainers bij een verengiging de kans hebben om zich goed te kwalificeren, zonder dat ze daarbij zo veel voor moeten betalen! (want dat houdt toch een aantal mensen tegen in mijn eigen omgeving weet ik!)


    Zo... ben ik weer een beetje uitgeraast, maar ik ben erg benieuwd naar je scriptie! Hou je ons ook op de hoogte?
  4. ijsmonster

    ijsmonster Member

    Naar ik begreep van een aantal mensen van NSV is er belangstelling genoeg voor SL3 in Nijmegen. Overigens geen idee of die belangstellenden zich inmiddels ingeschreven hebben.

    Heb zelf een tijd geleden SL2 gevolgd en ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet bijster veel aan had. Ik heb er gewoonweg niet zoveel mee op dat een organisatie jaren 60-termen als "competentiegericht leren" als het nieuwste ding naar voren schuift, waarbij je zelf je doelstellingen bepaalt. In theorie klinkt het leuk maar hoe moet ik nu bepalen wat ik wil leren wanneer ik niet op de hoogte ben van de randvoorwaarden waaraan een trainer zou moeten voldoen? In de praktijk kwam ik zoveel te ontginnen gebied tegen op momenten dat de behoefte aan meer informatie daarover al niet meer teruggekoppeld kon worden naar een cursusbegeleider. Je hebt dan immers je doelstellingen al bepaald. Het ontbrak mij dus hoodzakelijk aan duidelijkheid omtrent de doelstellingen.

    Daarnaast vond ik de structuur van het trainingsmateriaal tamelijk beroerd (rommelig). Die had veel eenvoudiger gekund. Wanneer een voltallige groep cursisten het materiaal een keer of drie moet doornemen om de structuur enigszins te kunnen doorgronden, is dat niet goed. Mogelijk (hopelijk) is daaraan echter inmiddels e.e.a. veranderd.

    Hetzelfde geldt voor het -voor de cursus- 'verplichte' boek van Snoep en Bult. Ik vond het geen goed boek en had er niets aan. Rommelig, veel hiaten, te oppervlakkig. Wanneer je schermt met termen als 'competentiegericht leren' zou je ten minste vrij moeten laten welke literatuur je cursisten raadplegen en/of aanschaffen.

    De eindopdracht vond ik niet in verhouding staan tot de materie. Wanneer je gevraagd wordt een les te schrijven, je schrijft drie opeenvolgende lessen en je krijgt te horen dat je dat nog helemaal niet hoeft te kunnen, vind ik dat vreemd. Daarentegen moest een eindopdracht bestaan uit een volledig draaiboek voor een te organiseren evenement. Voor iemand van niveau 2 niet echt een taak, lijkt me en dat blijkt dus ook uit de info op de KNSB-site onder het -nogal merkwaardige- kopje 'Diploma'.

    Ten slotte vond ik het gehele traject nogal veel op kindertjes gericht, terwijl SL2 zich juist niet meer zou beperken tot uitsluitend jeugd.

    Ik denk dat het voor een goede structuur noodzakelijk is dat de criteria waaraan een goede schaatsdocent niveau 2 zou moeten voldoen duidelijk zijn . Als die duidelijk waren geweest, zou ik veel gerichter mijn doelstellingen hebben kunnen bepalen en in dat geval kan competentiegericht leren werkelijk interessante mogelijkheden bieden.

    In reactie op Tjarks opmerking verdient het aanbeveling om duidelijkheid over de kosten te scheppen. Een kopje 'prijzen incl examengeld' met daaronder een kopje ' Examengeld (Beoordeling van de proeve van bekwaamheid)' is verre van duidelijk. Tijd voor een goede redacteur?

    Het is o.a. de taak (en bovendien de doelstelling) van een sportbond om de sport te stimuleren. Denk daarbij niet alleen aan bestaande sporters en potentiële sporters maar ook aan wat zij weer kunnen uitdragen naar hun omgeving m.b.t. de sport. Dit zou in een veel breder verband moeten worden bezien. Een opleiding is niet slechts iemand gedurende een aantal weken wat vaardigheden aanreiken. Een schaatsdocent heeft te maken met cursisten, met diens familie, vrienden, toeschouwers... Daar zit potentie en die kun je alleen beinvloeden wanneer je de cursist een solide basis verschaft. Het gaat dus veel, veel verder dan het verschaffen van een aantal vaardigheden en een bond heeft er bij uitstek belang bij dat e.e.a. in een breder kader wordt beschouwd.

    Er liggen nog genoeg taken voor de KNSB en zeker niet alleen op gebied van opleidingen.

Deel Deze Pagina