Hallo ik ben nieuw op dit forum zo ook op de schaats. ik zit met een probleem, ik durf niet goed achter op de schaats te hangen. wie weet wat oefeningen?? :roll:
Ik weet niet echt een oefening, maar het helpt mij om tijdens het rijden mijn buikspieren goed aan te spannen, daardoor kantelt mijn bekken verder en sta ik beter achterop. maar waarom durf je niet goed achterop te zitten? Bang om achterover te vallen? Of verlies je dan je evenwicht?
Begin op je schoenen in de schaatshouding. Eventueel thuis voor de spiegel staan. Belangrijk van het achterop zitten is dat je met je hakken afzet en dat de voorkant van je ijzers niet het ijs in duwen. Veel droog oefenen, daarna op het ijs ook veel oefenen. Het gaat niet vanzelf.
wanneer je je tenen op kan lichten zonder echt van houding te veranderen...als je dat kan, dan sta je achterop. een goede training om dat te ervaren is om je gewicht van voren naar achteren te verplaatsen. Dit kan bijvoorbeeld ook met een balansplankje...gewoon een vierkante plank met een stuk van een bezemsteel eronder en dan maar rollen!
Zoals Krijn verteld, als je je tenen los kan bewegen (dus de druk op de hakken hebt) sta je achterop. Let er bij je houding op dat je niet diep zit door je schouders naar beneden te brengen, maar door je enkel en je kniehoek klein te maken. Je knie zit dan ongeveer ter hoogte van je tenen en je kniehoek is ongeveer 110 graden (voor de recreant). Krijn zijn oefening is ook ter versterking van je enkels, ook niet onbelangrijk...
Ga eens helemaal voorop staan (voorover hangen tijdens het glijden). Glijd op deze wijze een stukje en probeer wat te sturen. Probeer daarna achterop te staan: druk de bovenkant van je voet tegen de bovenkant van je schoenen terwijl je je schaats op het ijs houdt: dan sta je dus op je hakken. Glijd op deze manier ook een stukje en probeer wat te sturen. Wat ging beter? m.b.t. de houding; ik vertel als ik les geef vaak dit: stel, je hebt een staart. Krul die helemaal om je heen. De meeste mensen krommen dan keurig hun rug en kantelen hun bekken.