hey mensen, Het relaxte natuurijs van de afgelopen week gaat me met een probleem achterlaten. Ik heb door een scheur nu een afwijking in mijn rechter-ijzer die er niet meer uit te krijgen is. Daarom zal ik nu een nieuw klapsysteem en ijzers aan moeten schaffen. Ik had eerst een viking-skeelerschoen met een nagano speciaal klapset eronder. De schoenen ga ik behouden, maar ik ben wel toe aan een nieuw soort ijzers. Omdat ik bij een schaatswinkel in groningen korting kan krijgen, maar ze verkopen geen maples is het verschil in prijs tussen de Viking Nagano PM Staal en de Maple Comet Alu niet heel erg groot zijn en wil ik dit ook niet mee laten tellen bij de beslissing. Echter heb ik zelf geen idee welke ijzer nou beter is. Ik hoor positieve verhalen over de stijfheid van de Maples en het gebruiksvriendelijkere klapsysteem. Maar ook dat de service van maple niet goed is en misschien zelfs failliet gaat. De Vikings hebben PM staal die theoretisch minder glijweerstand heeft en stijver (66 tegen 64 HCR) is dan de Maples. Echter heb ik hier geen ervaringsverhalen van gelezen of gehoord. Wie kan mij helpen bij de keuze tussen deze twee ijzers. Ik kan alle tips en ervaringen gebruiken. MVG Ben
klopt ik heb vandaag wat verhalen gehoord die mij toch zo beginnen te stemmen om niet voor de maples te gaan. Maar of ik mijn ijzer wil verchromen weet ik niet, omdat ik ook al van iemand heb gehoord dat de chroom afbladdert. Dit omdat de chemische bewerking die nodig is om chroom écht goed te bevestigen niet meer toegestaan is. Klopt dit, want het is natuurlijk niet mooi om deels afgebladderde chromen buizen te hebben
Re: klopt Hoi Ben Bij mijn verchroomde Viking ziet het er nog allemaal puntgaaf uit. Maar op de buis zal het altijd !!!!!!!!!goed blijven zitten, maar op het glij gedeelte daar zal het op de duur afbladeren Is mij vertelt bij de aankoop deze Viking ijzers Een schaatsmaat die rijd er al ruim een jaar op die heeft met een stanlymes!!!! Het chroom van het glij gedeelte er al afgehaald 1.8 cm hoog over het volledige ijzer . En het ziet er keurig uit. THE ICEMAN 2
Ik heb ook de vernikkelde PM-buizen. Het gedeelte op het mes bladerde bij mij zelf al vrij snel af. Dit vond ik zelf niet zo'n probleem, want ik wil het er toch niet op hebben op die plek. Lastig bij afbramen en zo. Het gedeelte op de buis zelf ziet er daarentegen nog steeds hardstikke goed uit. Dat lijkt veel steviger vast te zitten.
Ik heb geen oordeel over het bling bling gehalte van de verschillende merken. Rij zelf op Maple Comet Steel die geheel naar tevredenheid mooi afbladderen (zie andere topic). Om op je vraag terug te komen: Het getal dat je noemt is de hardheid van het glijstaal. De Vikings zijn dan ietsje harder (als je getallen kloppen). De Maples hebben overigens ook PM staal. De Comet Alu heeft een erg stijve massief aluminium buis, waardoor sommigen vinden dat er minder 'gevoel' in zit. De Comet Steel is al minder stijf, ongeveer zoals de Vikings. Het is maar wat je lekker vindt rijden. Ik vind het klapsysteem van de Maples echt veel beter en makkelijker te onderhouden en de nieuwste bruggen breken niet meer zo vaak (is ook veel over geschreven in ander topic). Over de financiële houdbaarheid van Maple weet ik niks, en een gerucht is maar een gerucht...
bedankt voor alle aanwijzingen. Ik ben sinds vandaag de gelukkige eigenaar van een paar Viking Nagano PM-staal. Ik heb de keuze daar uiteindelijk op laten vallen vanwege de wat flexibere stuureigenschappen van de vikings.
nou, bij deze laat ik even weten dat de Nagano PM-staal onderstel me zeer goed bevallen. Afgelopen weekend mijn PR's op de 500 en 1500 respectievelijk 1 en 5,5 seconde aangescherpt naar 44 laag en 2.18 half. De ijzers zijn superglad en ik denk dan ook dat mijn PR's vooral te danken zijn aan de schaatsen. Ik kan ze dus iedereen, die op klappers kan rijden, warm ( :wink: ) aanbevelen!!!
Top Ben Helaas kan ik mijn niet opladen voor langebaan wedstrijden, maar daarin tegenover gaan mijn Marathons dit jaar subliem op mijn nieuwe ijzers. Maar leuk om te horen THE ICEMAN 2