De NOS was er ook weer eens bij. En hoewel ze feitelijk gezien geen onwaarheden vertellen, kunnen ze het weer niet laten om het skeeleren in een negatief daglicht te stellen tegen het oh zo grote, belangrijke schaatsen. Opnieuw is de wedstrijd ondergeschikt aan de eigenlijke boodschap: deze schaatsers doen toevallig mee aan het EK als voorbereiding op het schaatsseizoen. Begrijp me niet verkeerd: ik ben het met Hekman eens. Er wordt inderdaad teveel geduwd en getrokken. Maar de afgelopen jaren is het wel strenger geworden. Met name in de Europa Cups. Op de WK's mag er nog wel wat strenger worden opgetreden. Bijvoorbeeld een regel die opzichtig afstoppen verbiedt in de sprintonderdelen. Dat zou heel wat Colombiaanse medailles schelen. Of teruggaan van twee waarschuwingen naar één, waarna je eruit vliegt. Bovendien is de echte reden dat mensen als Hekman en Schouten het EK als voorbereiding gebruiken voor het schaatsen dat er in het skeeleren nou eenmaal geen platte knaak te verdienen is. Niet dat marathonschaatsen zo lucratief is, maar nog altijd meer dan inline-skaten (op Daags na de Tour na, waar iedereen voor 3000 euro prijzengeld wel komt opdraven). En om de soepele regelgeving omtrent duwen en trekken te verbinden met de niet-Olympische status van het skeeleren is niet alleen kortzichtig, het is ook nog eens onjuist. Je moet kijken naar het grote plaatje, zoals ex-skeelercoach Sutton Adkins doet in zijn column. Skeeleren zit in Azië, Zuid-Amerika en Afrika enorm in de lift. Met name in landen als Pakistan, India, Bangladesh, Oeganda, China, Indonesië... Landen waar je het eigenlijk niet verwacht. Daartegenover staat dat de sport in Europa en Noord-Amerika juist enorm aan het stagneren is. Er is in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië zelfs sprake van een dalende trend. En dat komt voor een groot deel doordat de grote sponsoren de sport links laten liggen. In de jaren 90 en begin 2000 was de sport wereldwijd 'groot' door grote sponsoren als KIA, Fila, Rollerblade, Salomon, Wehkamp en Univé die veel geld in de sport pompten. Tussen 2004 en 2008 gingen veel van deze sponsoren andere hippe sporten sponsoren, zoals hardlopen, dat in die tijd echt populair begon te worden. In Nederland betekende het dat de World on Wheels-competitie, voortgevloeid uit de Tijl-cup, ter ziele ging. Alleen de Univé Holland Inline Cup, voorheen Wehkamp Trophy, bleef over. En na de fusie met de KNSB werd Univé vervangen door KPN, die eigenlijk alleen schaatsen echt belangrijk vond. Gevolg: skeeleren zit al sinds 2014 zonder sponsor en sterft in Nederland een langzame dood. In andere landen is de sport ook aan het sterven. Mede door het ontbreken van sterke (en lucratieve) internationale competities komen internationale toppers elkaar alleen tegen op WK's. In 2012 is de Europa Cup-reeks in het leven geroepen om deze trend tegen te gaan, maar tot nu toe zijn de internationale toppers nog niet bereid om naar elke wedstrijd in de competitie af te reizen. De Holland Cup in Heerde, Trois Pistes in Zuid-Frankrijk, Arena Geisingen International in Zuid-Duitsland en Flanders Cup in Oostende blijven het best bezocht. Al waren ze dat vóór de invoering van de Europa Cup ook al. De wedstrijden in Gera (Duitsland), Wörgl (Oostenrijk) en Mechelen trekken niet meer deelnemers dan voorheen. Szeged (Hongarije) en Bellusco (Italië) zijn zelfs weer verdwenen van de kalender. Laten we eerlijk zijn: de reden dat de sport niet Olympisch is, komt doordat de sport niet 'groot' meer is. Er valt geen geld te verdienen en het IOC blijft vooral zoeken naar spectaculaire sporten waar veel geld in zit. Sporten die makkelijk voor het publiek te begrijpen en beoefenen zijn en die op het moment 'hip' zijn. Skeeleren is dat op dit moment niet. Skateboarden wel. Vandaar dat Japan ervoor heeft gekozen om alleen die 'Roller Sport' op te nemen in het Olympisch programma voor Tokyo 2020, ook al heeft de FIRS specifiek gelobbyd voor 'Roller Speed Skating'. We moeten hopen dat er binnenkort een marketinggenie opstaat die skeeleren weer populair en hip kan maken. Die hippe evenementen als de Friday Night Skate kan combineren met spannende skeelerwedstrijden voor de toppers. Die weer grootschalig durft uit te pakken met grote wedstrijden, gecombineerd met toertochten door de grote steden, waardoor de grote sponsoren weer interesse gaan tonen. Tot die tijd zitten we met een sport barstensvol potentie die langzaam wegkwijnt, steeds verder overschaduwd door het grote monster dat in Nederland langebaanschaatsen heet.
Het skeeleren/inline-skaten is best een gave sport, maar er zijn nog best veel interne strubbelingen die het volgens mij tegenhouden een wereldsport te worden. Wat mij al een paar jaar opvalt is dat er op een EK niet minder dan 70 onderdelen zijn (voor mannen en vrouwen, junioren incluis) en dat als je goed bent, je vijf onderdelen kan winnen. Misschien moet tussen piste en weg een keuze worden gemaakt en één van de twee worden geschrapt om vol de focus op het overgebleven onderdeel te krijgen? Daarnaast vind ik dat er niet een duidelijke online aanwezigheid is. Staan alle finales bijvoorbeeld in hoge kwaliteit en met (Engels) commentaar op YouTube? Zo ja: waarom heb ik dat niet al eerder mee gekregen Zo nee: waarom dingen op je eigen obscure site verstoppen Misschien zijn wereldwijd de atletische sporten wel in een negatieve spiraal bezig. Misschien zijn de onderdelen stiekem wel gewoon een soort slap aftreksel van het schaatsen en baanwielrennen. En gaan mensen liever voor de fiets vanwege het geld en voor de schaats vanwege Olympische status? Mijn sympathie heeft de sport zeker, maar waar wij als schaatsfans graag over de ISU klagen, de FIRS is niet veel beter volgens mij.
true, als je goed bent kan je een pak onderdelen winnen, maar als je goed bent zal je een paar onderdelen niet winnen omdat tegenstanders je saboteren, en als je dan slachtoffer bent van paar vuile truken van je tegenstanders, heb je nog andere onderdelen om te herkansen nu, ik vind het als leek ook een onoverzichtelijke boel soms, deftige communicatie en een iets kleiner programma misschien inderdaad wonderen kunnen doen het lijkt me ook een van de enige sporten waar er zo op junioren gefocust wordt, in principe geen slechte zaak, maar het maakt het lijstje resultaten en kampioenen nóg groter en als er bij het schaatsen al geklaagd wordt over een teveel aan kampioenen...
Het skeeleren had al lang Olympisch kunnen/moeten zijn. Zie bijvoorbeeld dit artikel uit 1996 (!) . http://www.volkskrant.nl/archief/skeelers-op-wk-hebben-olympische-ambities~a425457/ Ik ken geen andere sport die in zoveel landen op hoog nivo wordt beoefend maar nooit Olympisch is geweest. En dan kiezen ze ervoor om een sport als golf na 112 jaar weer toe te voegen. Commerciële knieval. Zoals ook in 1988 gebeurde met tennis. De jaren sinds het begin van de crisis in 2008 zie je een aantal trends bij het skeeleren: - evenementen gaan ter ziele of spreken niet aan. Men wil de openbare wegen niet meer voor langere tijd afsluiten. Dat is o.a. de reden dat de Rotterdam on wheels als enige Nederlandse marathon voor de breedtesport moest verdwijnen. Ook de ronde van Zaanstad verdween. Competitiewedstrijden worden vaak op afgelegen industrieterreinen of skeelerbanen gehouden. Daarmee trek je geen extra publiek. - afname aantal vrijwilligers, velen stoppen en er is geen nieuwe aanwas. - oplopende kosten door minder deelnemers. Daarmee zit men in een negatieve spiraal die lastig te doorbreken is.
De FIRS is een overkoepelende bond, dat zal ook wel een rol spelen. Het samenvoegen van junioren en senioren vind ik een goede zaak. Qua tijdsschema is dit prima te doen. Kiezen tussen piste en weg parcours is een lastige. Eigenlijk zoiets als shorttrack en langebaan. M.n. de Zuid Europese en Zuid Amerikaanse landen rijden veel op de piste dus zullen daar na neigen. Noord Europeanen en Amerikanen neigen denk ik meer naar de weg. Je zou de onderdelen ook kunnen verdelen. Bijvoorbeeld: piste 300m, 500m en afvalkoers. weg: 1000m, puntenkoers en relay. En marathon als laatste. Op http://speedskate.tv/index.php?cmd=select zijn de laatste 2 EK's terug te vinden, zij het dat er her en der wat kan missen. Verder staan YouTube beelden van de laatste 3 WK's, al is dit verspreid. Bedenk ook dat pas sinds 2011/12 de ISU beelden van de World Cups op zijn site heeft staan en nog niet eens van de EK/WK's.
Inderdaad apart dat je het WK allround van 1964 volledig op YouTube terug kan vinden (Saller Terrer), maar het WK afstanden van 2011 niet... Van dat toernooi zijn wel wat NOS-samenvattingen, maar dat soort "oudere" NOS-videos doen het niet meer sinds dat de site is vernieuwd in 2014. Ik had toen nog de NOS daarover gemaild... ze zouden het spoedig veranderen. Jaja.
Dat zie je wel meer tegenwoordig: historie? Niet belangrijk! Ook op schaatsen.nl zijn oude uitslagen bv niet meer terug te vinden. Alleen nog wat top drie lijstjes.
^^^Dit is in de geschiedenis veel te vaak gedacht. Als men nou niet zou pro-eigentijds had gedacht, hadden we nu bijvoorbeeld veel meer oude gebouwen en voorwerpen over. Maar dat geheel terzijde. Wacht eens even... als historie niet belangrijk is... waarom zijn er dan YouTube die talloze kampioenschappen van lang geleden uploaden? Waarom zijn er schaatsresultaatsites die teruggaan tot 1879? Waarom heet een soort Noors schaatsforum Skøyter-15.46.6? En, om even buiten het schaatsen te treden, waarom wordt er bij Nederlands voetbal altijd gerefereerd aan het EK 1988 en Cruijff ietsje eerder? Waarom wordt bij het wielrennen de periode-Merckx ook zo vaak aangehaald? Omdat historie belangrijk is...
Wat ik wel zie is dat door het aantal deelnemers een punten-afvalkoers op het EK veel meer een tactische aangelegenheid wordt dan op het WK. Op het EK doen namelijk maximaal 3 rijders per land mee en op het WK maar 2. Dat geeft het EK sowieso al een heel ander karakter en maakt het kampioenschap niet 'overbodig', zoals dat bij schaatsen wel een beetje het geval is. Verder zijn er inderdaad teveel onderdelen. Mijns insziens kun je de punten-afvalkoers en afvalkoers gemakkelijk samenvoegen tot 1 onderdeel dat je 'puntenkoers' kunt noemen. Het is eigenlijk gewoon een punten-afvalkoers, maar die naam werkt al jaren veel te verwarrend. Op de weg zou ik dan alleen de afvalkoers doen. De 500 meter op de baan zou ik eveneens schrappen. De 300 meter en 1000 meter zijn onderscheidend genoeg om te behouden. De 100 meter en One Lap op de weg zijn eveneens anders genoeg om te behouden. De aflossing zou ik puur op de piste houden. Dan krijg je een programma als onderstaand schema: EK Baan 300 meter tijdrit (donderdag) Puntenkoers (donderdag) 1000 meter (vrijdag) Aflossing (vrijdag) EK Weg One Lap Sprint (zaterdag) Afvalkoers (zaterdag) 100 meter (zondag) Marathon (zondag) Mooi compact programma om in vier dagen te doen. Twee onderdelen per dag. De 100 meter kan mooi op het marathonparcours worden gedaan. Kan het grote publiek ook mooi in aanraking komen met de topsnelheid van de sport wanneer er gesprint wordt op het scherpst van de snede. Net als het NK 100 meter, dat dit jaar als voorprogramma werd geserveerd voor het NK Marathon in Otterlo.
Bij de puntenkoers heb je veel ruimte nodig omdat het veld uit elkaar gaat vallen, ongeschikt voor een 200m piste wanneer iedereen in de race blijft. Bovendien verklein je de kansen op een tactische race. Reden waarom ik de 1000m met 8 finalisten ook liever op de weg zie. De relay op de piste met meer dan 4 teams in de baan is helemaal een crime met zeer grote kans op valpartijen/hinderen in de wisselzone, daarom ook deze naar de weg. Een korte sprint op het marathonparcours is wel een leuke. Maar maak er dan maar meteen 160-200m van zodat rijders hun topsnelheid kunnen halen. De ruimte is er toch wel.