luitzenb
Member
Het extrapoleren van rondetijden op een 400 meter baan is denk ik niet voor elke toerrijder representatief, want de prestaties op de 400 meterbaan hangen sterk samen met de bochtentechniek. Als de bochtentechniek minder is, verzuur je veel sneller op de 400 meter baan dan op natuurijs. Tijd op Flevonice, Weissensee of van een toertocht lijkt me beter uitgangspunt.
Zelf heb ik de TdT in 1997 gereden, op 3 januari (daags van te voren), omdat ik toen nog geen lid was van de vereniging. Het traject Harlingen-Dokkum (60 km) was toen heel erg bepalend voor de eindtijd:
- Bij Oostenwind heb je op dit stuk wind tegen, in 1997 matige tot krachtige wind tegen
- Bij een late start rij je dit stuk bijna volledig in het donker, in 1997 was ik vroeg gestart dus t/m Franeker nog daglicht
.
- De Blikvaart staat er om bekend dat er vaak slecht ijs is door kwelwater. Ik kan me uit 1997 nog een bordje herinneren met 5 km. slecht ijs, helaas kwam er daarna nog meer
.
- Als amateur, begin je de vermoeidheid nu toch echt wel te voelen...
- Op dit traject zitten altijd klúnplekken, waaronder een lange klúnplek voor Franeker door een fietstunnel onder snelweg.
De gemiddelde snelheid op dit stuk daalde toen tot onder de 10 km. per uur. Het kan dus erg belangrijk zijn dat je voor de wind en bij daglicht in staat bent om behoorlijk wat op je gemiddelde in te lopen! Uiteindelijk toen in 14,5 uur de finish gehaald, dus het zal nu iets sneller moeten want ik zit in startgroep 14.
Zelf heb ik de TdT in 1997 gereden, op 3 januari (daags van te voren), omdat ik toen nog geen lid was van de vereniging. Het traject Harlingen-Dokkum (60 km) was toen heel erg bepalend voor de eindtijd:
- Bij Oostenwind heb je op dit stuk wind tegen, in 1997 matige tot krachtige wind tegen
- Bij een late start rij je dit stuk bijna volledig in het donker, in 1997 was ik vroeg gestart dus t/m Franeker nog daglicht

- De Blikvaart staat er om bekend dat er vaak slecht ijs is door kwelwater. Ik kan me uit 1997 nog een bordje herinneren met 5 km. slecht ijs, helaas kwam er daarna nog meer

- Als amateur, begin je de vermoeidheid nu toch echt wel te voelen...
- Op dit traject zitten altijd klúnplekken, waaronder een lange klúnplek voor Franeker door een fietstunnel onder snelweg.
De gemiddelde snelheid op dit stuk daalde toen tot onder de 10 km. per uur. Het kan dus erg belangrijk zijn dat je voor de wind en bij daglicht in staat bent om behoorlijk wat op je gemiddelde in te lopen! Uiteindelijk toen in 14,5 uur de finish gehaald, dus het zal nu iets sneller moeten want ik zit in startgroep 14.