hoog en laaglandbaan

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door casselt, 8 dec 2009.

  1. casselt

    casselt New Member

    ik heb hier ook een vraagje over ;)

    je hebt hoog en laagland banen
    maar wat is het verschil precies
    heb je op een hoogland baan meer voordeel (zoiets gehoord)??
  2. Schaatsfan86

    Schaatsfan86 Active Member

    Een hooglandbaan ligt ver boven zeeniveau, zoals in Salt Lake City (1400m hoogte), Calgary (1100m) en Collalbo (ehm, hoog). Dan is de luchtdruk lager, want door de hoogte past er minder lucht bovenop het land en dus drukt de lucht minder: lage luchtdruk, ik dacht iets van 880 millibar.
    Laaglandbanen liggen op zeeniveau, een stuk lager dus. Daardoor is de luchtdruk hoger, ongeveer 1000 millibar.

    Luchtdruk geeft luchtweerstand, hoe hoger de luchtdruk, hoe meer luchtweerstand: de wind die je voelt als je hard schaatst (ook al is het windstil). De totale weerstand van een schaatser bestaat uit glijweerstand en luchtweerstand, luchtweerstand is zo'n 80% van de totale weerstand. Hoe minder weerstand, hoe harder je kan schaatsen. Daarom kun je op hooglandbanen vaak veel harder dan op een laaglandbaan, er is minder lucht om door te moeten schaatsen, de lucht is dunner.

    In Nederland zijn we altijd blij als het slecht weer is bij een belangrijke wedstrijd, want dan zitten we in een lage drukgebied en kunnen we harder schaatsen. Maar dan moet het niet regenen, want dan is het publiek nat en gaat de vochtigheidsgraad omhoog in Thialf en dat is weer ongunstig.
  3. casselt

    casselt New Member

    ok dus hooglandbanen zijn beter omdat je minder luchtweerstand hebt...
    maar hoezo is het dan nadelig als het gaat regenenen?
    is het zo erg als het vochtiger wordt? in thialf heb je toch klimaatbeheersing? of bedoel je gewoon andere banen?
  4. MartijnBlaas

    MartijnBlaas Member

    :shock:
  5. Duif

    Duif Well-Known Member

    De grens van laagland/hoogland baan ligt op 500m.
  6. HA01761

    HA01761 Active Member

    Luchtdichtheid geeft luchtweerstand. ;)

    En inderdaad, hoe hoger de luchtdruk, hoe hoger de luchtdichtheid, hoe hoger de luchtweerstand :idea:

    Dat is natuurlijk een zeer arbitraire grens ;)
  7. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    De "normale" luchtdruk is 1 atmosfeer, 1013,25 hPa (hectopascal is hetzelfde als milibar, mBar). Tijdens een hogedrukgebied (gekenmerkt door droog, zonnig weer en weinig bewolking) loopt dat op tot zo'n 1030 hPa (hoger kan, maar is zeldzaam). Tijdens een lagedrukgebied (depressie) kan het zakken tot rond de 980 hPa of zelfs nog lager, het weer is dan slecht, maar de luchtweerstand is lager. Let op: het is niet zo dat regen een lagedrukgebied veroorzaakt, maar andersom. :p

    Het is lastig om in het algemeen uitspraken te doen omdat de luchtdruk ook afhankelijk is van de temperatuur. Ook de vochtigheid speelt een rol (met name in het al dan niet beslaan van het ijs enzo). Om toch een indruk te krijgen van verschillen in luchtdruk een tabelletje. Stel dat het in een bepaald gebied omgerekend naar zeeniveau 1000 hPa is. Dan zal de luchtdruk op de volgende hoogtes (benadering) ongeveer zo hoog (benadering) zijn:

    ~0 meter: 1000 hPa. Richmond-Vancouver; Heerenveen; andere Nederlandse banen.
    34 meter: 996 hPa. Hohenschönhausen Berlijn.
    ~80 meter: 990 hPa. Krylatskoje Moskou; IJsbaan Seoul.
    ~120 meter: 986 hPa. Kometa Kolomna; Vikingskipet Hamar.
    ~200 meter: 976 hPa. Gunda Kleeman Halle Erfurt; Oval Lingotto Turijn; IJsbaan Changchun.
    220 meter: 974 hPa. Pettit Milwaukee.
    342 meter: 959 hPa. M-Wave Nagano.
    690 meter: 920 hPa: Ludwig Schwabl Inzell.
    998 meter: 884 hPa: Baselga di Pinè
    1034 meter: 880 hPa: Olympic Oval Calgary
    1198 meter: 862 hPa: Ritten Arena Collalbo
    1425 meter: 838 hPa: Utah Olympic Oval SLC
    1560 meter: 824 hPa: voormalige ijsbaan van Davos.
    1691 meter: 811 hPa: voormalige ijsbaan van Medeo.

    Je ziet dat het verschil tussen Nagano en Heerenveen (ong. 4%) binnen de marge van goed of slecht weer (ong. 5%) ligt. Het verschil richting Calgary en SLC is daarentegen een stuk groter. De banen van Davos en Medeo stonden voor de introductie van schaatshallen bekend als de recordparadijzen (nu zijn dat dus Calgary en SLC). Benieuwd ben ik wel naar Inzell, zo'n 350 meter hoger dan Nagano en 350 meter lager dan Calgary. :)
  8. casselt

    casselt New Member

    ik snap het helemaal :D
    dankjulliewel voor alle goede reactie's!!
  9. Zavo

    Zavo New Member

    De ijsbaan in Medeo wordt nu toch ook overdekt? Dat zou dus nog iets sneller moeten zijn dan SLC. Hoeveel zou dat in seconden ongeveer schelen? Eén of twee tiende nog eraf per 500 meter?
  10. MartijnBlaas

    MartijnBlaas Member

    er zijn vaage plannen om hem te overdekken maar voor zover ik weet is de bouw nog niet begonnen. Misschien in de war met Inzell? :p
  11. Zavo

    Zavo New Member

    Ik dacht dat daar volgend jaar de Aziatische winterspelen zouden worden gehouden? Of rijden ze dan buiten?
  12. Duif

    Duif Well-Known Member

    Alle schaatsonderdelen worden in Astana afgewerkt. Daar wordt een nieuwe overdekte 400m baan gebouwd, als onderdeel van een multifunctioneel sportcomplex.
  13. Zavo

    Zavo New Member

    Jammer, had leuk kunnen zijn met al die snelle Aziaten. :wink:
  14. Helmond

    Helmond New Member

  15. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Astana ligt op zo'n 350 meter, dus even hoog als Nagano. Daar staat tegenover dat Noord-/Centraal-Azie (Kazachstan, Siberie, Mongolie) 's winters meestal extreme hogedrukgebieden kent. Reken niet al te hard op een snelle baan dus.
  16. Sas

    Sas New Member

    Nieuw schaatscentrum
    In de komende jaren zal in de buurt van de huidige schaatsbaan een gloednieuw schaatscentrum met binnenbaan en 5-sterrenhotel worden geopend met oog op de organisatie van de Aziatische Winterspelen van 2011 in Alma-Ata en de - afgewezen - kandidatuur van de stad voor de Olympische Winterspelen van 2014. De nieuwe schaatsbaan zal nog hoger liggen dan de huidige hooglandbinnenbanen in Noord-Amerika (Calgary en Salt Lake City) en is daarom in potentie de snelste baan ter wereld. Kazachstan hoopt hierdoor de internationale schaatswereld terug te winnen.

    Medeo is ook bandybaan. De Dynamo Alma Ata won de Sovjetkampioenschappen in 1977 en 1990. Bandy zal de enige sport in Medeo bij de Aziatische Winterspelen 2011 zijn.
  17. leenstrafan

    leenstrafan Well-Known Member

    Dat had ik ook op Wikipedia gelezen, maar een fatsoenlijke bron ho maar. :D Overigens zijn de wedstrijden van de Kazachstan Cup dit jaar in Tjeljabinsk gereden[1], dus dat wijst er op dat ze misschien de baan aan het verbouwen zijn. Mocht men hier een fatsoenlijke laag ijs kunnen neerleggen, zouden er wel eens wereldrecords gereden kunnen gaan worden.

    [1] Een Nederlander die op een Russische ijsbaan Kazachs kampioen wordt, het moet niet gekker worden.

Deel Deze Pagina