Dag 3. Nu gaan de hardrijd- en kunstrijdafdelingen uiteen om de voor hen relevante wijzigingsvoorstellen te bespreken. Je denkt dat je dan een verhaal krijgt van het bestuur wat er de afgelopen jaren gedaan is, wat voor visie er ligt voor de komende jaren en welke veranderingen in de regels daarvoor nodig zijn. Maar nee hoor, na een enigszins obligate terugblik van Tron Espeli over het succes van het hardrijden qua aantal deelnemende landen bij de OS, gaan we gewoon alle wijzigingsvoorstellen punt voot punt af.
Met de langebaanvoorstellen was men een half uurtje na de koffiebreak al klaar. Mensen die daarvoor gekomen zijn, kunnen nu 1,5 dag bij het zwembad gaan liggen. Waarbij het opvalt, dat de baas van de Technische Commissie, die de voorstellen moet toelichten en vragen moet beantwoorden, de Rus Kibalko, daar grote moeite mee had. Bij de paar serieuze opmerkingen die er kwamen, kwam hij er niet uit en moest Tron Espeli als vice-president, bijspringen. Sowieso was het Espeli die min of meer zijn goedkeuring aan elke verandering stond te geven. Eigenlijk werden alle voorstellen van de ISU goedgekeurd. Alleen de veranderingen in de WK-kwalificatie tussen puntenranking en tijdrankingen werd afgezwakt. Wel iets meer nadruk op de punten, maar niet zo drastisch als het oorspronkelijke voorstel. Het voorstel van Canada om de Wereldbekers een jaar van te voren te plannen, werd ingetrokken. Ja, men zou het graag willen, maar het was een groot probleem om dat voor elkaar te krijgen. Zonder in te gaan wat nou het probleem was, en dus ook niet welke oplossingen mogelijk zijn.
En daarmee was alle energie wel zo'n beetje verdwenen. Bij shorttrack veel meer en veel drastischere wijzigingen, dus daar zal men de 1,5 dag nog wel voor nodig hebben, denk ik zo.