karakteristiek verschillende ijzers

Discussie in 'Materiaal Discussie' gestart door Eelco, 10 mrt 2012.

  1. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    Omdat ik zelf op dit moment twijfel over de aanschaf van nieuwe ijzers wil ik graag van jullie horen wat de ervaringen zijn met verschillende merken en typen. Op dit moment rijd ik op Viking PM (de niet nikkel versie) Hiervoor op Viking sprint.

    Als ik naar de verschillen tussen die 2 kijk dan is de PM stijver en voelt stabieler aan. Dit PM ijzer voelt goed aan, maar niet perfect. Waarschijnlijk zal je bij elk ijzer concessies moeten doen.

    De info die ik tot nog toe heb komt hier van het forum en van de websites. Andere merken waar ik in geïnteresseerd ben zijn Marchese, FES en Maple. Ik lees veel over hoe een ijzer zich zou moeten gedragen, maar niet hoe ze werkelijke voelen. Gezien het feit dat deze ijzers die ik zoek in een prijzige range zitten zou ik graag jullie ervaringen willen weten? Weten jullie ook of je ergens ijzers kan uitproberen?

    Wat ik zou willen weten is:

    Op welk ijzer rijd je nu? Wat zijn je ervaringen? Hoe gedragen de ijzers zich op het rechte stuk/ in de bocht? Kan je dit vergelijken met andere ijzers? Waarom rijd je nu op deze ijzers?
  2. Tjark

    Tjark Active Member

    Daar is al aardig wat over geschreven. Heb je al zelf gezocht in de topics? bv hier?
  3. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    Heb ik inderdaad gezien.

    De meeste topics hebben het vooral over de vergelijking Maple en Viking. Het is moeilijk om meer info te vinden over de andere merken. Vooral omdat er weinig op gereden wordt.

    Op deze andere ijzers (FES, Marchese) wordt gewoon heel hard gereden maar ze kosten wel een rib uit je lijf. Omdat er nog weinig op deze buizen wordt gereden wilde ik de vraag hier stellen. Er is hier vast wel iemand die een goede vergelijking kan maken. Met de zoekvraag "ijzers", "FES", ËVO" en "Marchese" kwam ik nog niet zo'n heldere beschrijving tegen als in het topic dat jij aanhaalt.
  4. Tjark

    Tjark Active Member

    Klopt, ik denk ook dat 't in Nederland relatief zeldzaam is dat mensen veel van deze ijzers hebben getest en hier op 't forum zitten. Over Viking vs Maple is natuurlijk 't meest te vinden, maar ook daar moet je onderscheid in maken wie de persoon is die rijdt en zijn niveau. Op alle genoemde merken wordt hard gereden, op zowel type buizen (staal/alu/nanoflex) als op 't lemet (PM/niet PM). Ik denk ook dat 't erg afhankelijk is van rijstijl.

    Overall is het denk ik het de 'peer pressure' of omgeving die het meeste invloed heeft: als een lokale schaatsboer Viking pusht, dan rijden veel mensen op Viking. (bijvoorbeeld)

    In worldcups wordt overal hard op gereden (FIS/Marchese/Viking/Maple)
  5. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    Mijn voornaamste reden om de vraag hier te stellen is dat ik nu Viking PM heb. PM vind ik fijn vanwege 2 redenen. De eerste is dat je ze vlijmscherp kan krijgen en dat ze dat ook blijven. Reden 2 is dat ik ze beter vind glijden dan mijn vorige sprintbuizen. Voordeel van de sprintbuizen is wel dat ze minder stijf waren, waardoor ik ze beter kon sturen.

    Behalve dat ik een keer met een voormalig topper over de karateristiek van de verschillende ijzers heb gesproken is er eigenlijk geen info te vinden. Zijn advies was eigenlijk om op andere ijzers te gaan rijden. Nu probeer ik te kijken of zijn ervaring wordt gedeeld door anderen. Dat is niet alleen voor mij leerzaam denk ik.
  6. Tjark

    Tjark Active Member

    't Zou zeker leerzaam zijn, dus als er mensen zijn die hier iets op te zeggen hebben dan zou dat mooi zijn.

    Het hangt ook van de rijder af. Ik ken genoeg verhalen van mensen die Mogema NSX ijzers geprobeerd hebben, de druk-ervaring heerlijk vonden, maar niet sneller reden... Toch reed iemand als Casper Helling de alternatieve 11-steden op en won deze.

    Het is alleen wel erg persoonlijk en kan zelfs binnen de persoon variëren. Als voorbeeld: ik reed een paar jaar geleden op Viking sprint (PM was er nog niet (regulier)). Nadat 1 buis bij mij kapot ging heb ik deze vervangen.... en de buizen omgedraaid (links<->rechts). Mijn ijzers waren recht, dus het zou niet uit mogen maken. De beugels had ik ook laten zitten. En _toch_ reed ik beter op die ene nieuwe buis samen met de oude buis als ervoor: PR('s) van 2-3 jaar verbeterde ik.

    Uiteindelijk zou het mooi zijn als schaatswinkels try-out/leenijzers zouden hebben. Maar dan moet je wel per ijzer-set minimaal 2-3 weken de tijd ervoor hebben en nemen. Vraag het aan je winkel :)
    Helaas is dat niet altijd werkbaar denk ik (en zeker niet doenlijk voor elke 'schaatser'), maar als je goed niveau hebt en je hebt goed contact met je winkel, dan misschien wel.
  7. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    Ik ben bang dat mijn niveau op schaatsgebied beperkt blijft tot leuk verenigingsniveau en daar hoop ik leuk lokaal niveau van te maken. Zal vast niet genoeg zijn om een winkel te overtuigen.

    Daarom hoop ik nog steeds dat er wat mensen opstaan die wat zinnigs kunnen zeggen.
  8. Tjark

    Tjark Active Member

    Side question/nieuwsgierig: waarom wil je dan van die Viking PM's af?
  9. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    Omdat ik het gevoel heb dat deze PM's onvoldoende sturen. Qua snelheid vind ik het prima ijzers. Daarom wil ik ook eens proberen of het gevoel met andere ijzers hetzelfde of anders is.

    Overigens is er nog steeds behoorlijk wat progressie. Dit seizoen heb ik toch weer redelijk stappen kunnen maken. Volgend jaar hoop ik nog wat sneller te worden en in aanmerking te komen voor NK Masters (zo oud ben ik al :oops: ).

    On topic: Ik ben nu bezig om dealers te benaderen. Kijken of daar mogelijkheden zijn.
  10. Tjark

    Tjark Active Member

    Succes, ook met de masters volgend jaar. Is leuk kan ik zeggen als junior-master ;)
  11. Eelco

    Eelco Well-Known Member

    Ik heb inmiddels contact opgenomen met de dealer van Marchese en via hen bemiddeling heb ik een setje van de Record 953 gedurende 2 dagen kunnen testen. Er zijn veel mensen die iets over het uiterlijk zouden willen horen/ zien. Daar doe ik hier geen uitspraken over. Ik vind het klapsysteem goed doordacht met veren die niet van buitenaf kunnen worden aangetikt. Handig voor training en marathons. Daarnaast zijn de ijzers erg licht van gewicht.

    Als ik kijk naar het gevoel dat ik op de Marcheses heb gehad en het verschil met mijn Viking PM's dan zeg ik dat het verschil vooral in de flexibiliteit van het mes zit. Op het rechte eind merkte ik meer druk vanaf het eerste deel van de afzet. Het sturen met de Marcheses leek makkelijker te gaan dan bij mijn Vikings. Maar dat kan ook een gevoelsmatige kwestie zijn. Dan de bochten. Voel ik bij mijn Vikings dat ik achterop sta en dat daar de druk blijft, bij de Marcheses voel ik de druk over een groter deel van het mes. Dat leidt dan ook tot meer druk op de benen en daarmee eerdere vermoeidheid. Daarnaast voelde ik dat ik met de Marcheses minder hoefde te sturen in de bocht dan met de Vikings.

    Is het dan allemaal meteen beter? Ik merk dat ik mijn techniek aan zal moeten passen om de snelheid er volop uit te halen. Of de ijzers na een aanpassing van de techniek net zo snel zijn als mijn Vikings kan is niet te zeggen. Dat kan alleen in een wedstrijd worden bepaald. Of dat er nog eens van komt weet ik nog niet. Mocht dat ooit gebeuren dan komt hier wel een kleine aanvulling.

Deel Deze Pagina