KNSB loopt Merkenteams in de weg?

Discussie in 'Lange baan' gestart door Icespeedskater, 29 apr 2008.

  1. Icespeedskater

    Icespeedskater New Member

    Veto over schaatsteam
    door Frank Woestenburg
    AMSTERDAM - De KNSB heeft de afgelopen weken in stilte vergeefs gepoogd een (semi-)commerciële schaatsploeg van de grond te krijgen. Samen met het financiële detacheringbureau Hofmeier wilde de schaatsbond haar eigen opleidingsploeg verder professionaliseren. Een dergelijke constructie zou de bestaande verhoudingen in het vaderlandse schaatsen volledig overhoop gegooid hebben. Hoofdsponsor Aegon heeft uiteindelijk een veto uitgesproken over de opmerkelijke alliantie-in-de-maak.


    "De bond moet niet de concurrentie willen aangaan met de merkenteams, ook niet op half-commerciële wijze", stelt Jan Driessen, directeur communicatie van Aegon, onomwonden. "In het verleden hebben we nu eenmaal gekozen voor een constructie waarin de KNSB de organisatie en de opleiding voor haar rekening neemt. In de fase erna geldt het marktmechanisme en geven we de merkenteams alle ruimte. Aan die structuur moeten we niet gaan tornen."

    Hoewel de afspraken al jaren bestonden, gingen namens de KNSB technisch-directeur Hans Gootjes en topsportmanager Arie Koops toch bij Driessen op bezoek om de opmerkelijke plannen ter goedkeuring voor te leggen. Wopke de Vegt, bondscoach bij de KNSB, laat weten dat de bond geen kwaad in de zin had, maar slechts bezorgd was over de sportieve toekomst van talenten. "De bond is er om de kwaliteit van het Nederlandse schaatsen te bewaken. De Vereniging Professionele Schaatsteams (VPS) gelooft in de marktwerking. Allemaal leuk en aardig, maar wij willen niet dat grote talenten als Jan Blokhuijsen, Koen Verweij en Berden de Vries in deze structuur tussen wal en schip vallen. Dat was een grote zorg van ons. We wilden de belangrijkste talenten graag bij mekaar houden en ze meer faciliteiten bieden. Hofmeier zag wel wat in die constructie en wilde daarin participeren."

    Aegon stak daar echter een stokje voor. Blokhuijsen, Verweij en De Vries kwamen afgelopen seizoen uit voor Jong Oranje en wonnen eind februari in de Chinese stad Changchun respectievelijk goud, zilver en brons op de WK allround junioren. Namens VPZ benaderde eigenaar Bert ten Hove enkele weken geleden Blokhuijsen en De Vries voor een plaats in de VPZ-ploeg van komend seizoen, maar zij bleken al vastgelegd door de KNSB. "Toen wij met Diana Valkenburg rond de tafel zaten, zei ze ook doodleuk: 'Eerst even afwachten wat Peter Kolder van de KNSB me te bieden heeft'. Ik vind het niet kunnen dat de bond zich ook op de commerciële markt begeeft. Ik heb daar Gootjes over gebeld, maar die ziet dat anders."

    De Vegt ontkent dat de bond rijders actief heeft benaderd voor een plaats in de opleidingsploeg, waarmee men op de commerciële toer wilde gaan. " Dat is klinkklare onzin. Voor de bond is het juist ontzettend belangrijk om neutraal te blijven. Het is ook geen moment onze bedoeling geweest om concurrent te worden van de merkenteams. We hebben nooit rijders geprikkeld om elders weg te gaan." Jan Driessen: "Als dat wel gebeurd zou zijn, is dat volstrekt onacceptabel."

    Volgens De Vegt hebben alle rijders uit de opleidingsploeg een contract op basis van een onkostenvergoeding. Dat laatste wordt door derden overigens betwijfeld. Na het afketsen van het samenwerkingsverband met de bond heeft Hofmeier een zelfstandige commerciële ploeg opgestart, met onder anderen Marja Vis, Gretha Smit en Jan Bos in de gelederen.

    Patrick Wouters van den Oudenweijer, teammanager van TVM, geeft toe vraagtekens te hebben bij de hele gang van zaken. "We hebben de KNSB al een paar keer om opheldering gevraagd, maar nog geen reactie gehad. Er zit een hoop ruis op de lijn." In de ogen van Wouters heeft de hele opleidingsploeg van de KNSB feitelijk geen bestaansrecht. "Met de KNSB is afgesproken dat men de opleiding voor haar rekening neemt tot en met Jong Oranje.

    Daarna is het de beurt aan de merkenteams. Het is terecht dat de KNSB zich over topschaatsers ontfermt zodra in de zomer blijkt dat die buiten de boot dreigen te vallen, maar tot die tijd moet men in de wachtkamer plaatsnemen en afwachten wat er bij de merkenteams gebeurt. Ik vind het op z'n zachtst gezegd zeer opmerkelijk dat de opleidingsploeg van de KNSB als eerste de selectie voor volgend seizoen rond heeft."

    Wouters vermoedt dat de KNSB-coaches (Jan van Veen en Peter Kolder) overambitieus zijn. "Ik begrijp best dat ze ambities hebben, maar dan hadden ze geen coach van een KNSB-ploeg moeten worden. Als men de ambitie heeft om concurrerend te zijn ten opzichte van de merkenteams, moet men weg bij de bond en proberen zelf een ploeg op te zetten."
  2. Lisan

    Lisan Well-Known Member Medewerker

    Vorig jaar was het andersom. Toen kaapte VPZ de rijders weg voor de opleidingsploeg met het gevolg dat er maar vier rijders en slechts één man daaronder binnen de opleidingsploeg trainen.

    En de opleidingsploeg geen bestaansrecht? Voor sommige is het een uitkomst dat deze ploeg bestaat! Nog even door kunnen groeien met goede faciliteiten zodat ze later alsnog naar een commerciel team kunnen en niet direct na JO in een gat dreigen te vallen als er geen plek is.

    En TVM moet niet zo zeuren want volgens mij hadden zij ook hun ploeg al vrij snel rond....
  3. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    De KNSB moet gewoon regels stellen zoals bij voetbal dat de opleider betaalt krijgt. Bijv. 5 duizend euro per jaar genoten opleiding tot een leeftijd van bijv. 21 jaar.

    Zo word voor een rijder die van zijn 16de tot 20ste in het gewest rijd en die wordt weggekocht door een commercieel team een vergoeding dan van 20 duizend euro betaalt.

    (grote voordeel zal zjin dat dan de "noodlijdende" regionale/gewestelijke ploegen ook vergoeding krijgen voor het opleiden van talenten en dat talenten eerder voor weining mogen meetrainen/opleiden met de commerciele teams)
  4. Regenboog

    Regenboog Member

    TVM moet inderdaad niet zeuren, zelf nemen ze maar één talent (Marrit) op. Waar moeten de anderen dan heen als de KNSB ze niet opvangt? Bij de opleidingsploeg krijgen de rijders alleen een onkostenvergoeding. Ze kunnen er naast niet studeren, dus krijgen ook geen studie financiering. Ik vind het daarom heel goed van de KNSB dat ze een andere constructie wilden opzetten, waarbij de rijders van de opleidingoploeg ook een (bescheiden) salaris zouden kunnen verdienen. Nu blijven de ouders degenen die moeten dokken. In de gewesten is het vaak wel mogelijk om naast het schaaten een opleiding te volgen en dat kan dan met een topsport regeling, waardoor je extra studie tijd en financiering krijgt. In JO en de OL kan dit niet omdat de rijders in Heerenveen moeten wonen, waar behalve het CIOS geen opleidingen zijn.
  5. Lisan

    Lisan Well-Known Member Medewerker

    KNSB op vingers getikt

    In een speciaal belegde vergadering heeft de KNSB gister haar excuses aangeboden richting de commerciële teams.
    commercial

    In stilte heeft de KNSB getracht een eigen (semi)-commerciële schaatsploeg op te richten. Dit gaat echter in tegen bestaande afspraken waaruit duidelijk wordt dat de bond geen commerciële formatie mag vormen.

    KNSB hoofdsponsor Aegon, heeft het plan van KNSB gestopt, terwijl er op dat moment al een aantal rijders waren gecontracteerd voor de opleidingsploeg. De Telegraaf van vanochtend laat weten dat er tijdens de vergadering afgesproken is, dat de commerciële merkenteams voortaan tot 1 mei de gelegenheid krijgen om rijders vast te leggen, pas daarna mag ook de KNSB schaatsers vastleggen. Daarbij mag de schaatsbond geen poging meer ondernemen om een commerciële formatie te starten.

    Jan Derksen, voorzitter van de Vereniging Professionele Schaatsteams: ,,De zaak is nu opgelost naar tevredenheid van alle partijen.” Ook Dirk Scheringa toonde zich namens DSB content. „Het is belangrijk dat we vol vertrouwen verder kunnen gaan.”

    Bron: Skatepodium.
  6. bart1

    bart1 New Member

    dat gaat helemaal nergens over! de ouders van de talenten in jong oranje of de opleidingsploeg hoeven helemaal niks te betalen, alles kunnen rijders declareren. Ook word echt alles goed geregeld voor die rijders. wat bij gewesten ook anders is. en er zijn zat opleidingen in groningen waarbij je hoogstens een uurtje moet reizen. En de rijders in de gewesten hebben over het algemeen iets minder talent en ze trainen net zoveel mischien nog meer! waarbij ze evt. ook nog een bijbaantje moeten hebben om materiaal te kunnen kopen! daarbij komt dat bij de gewesten ook werkelijk niks vergoed wordt. Daarbij zijn de ouders degene die moeten dokken.
  7. bart1

    bart1 New Member

    dat gaat helemaal nergens over! de ouders van de talenten in jong oranje of de opleidingsploeg hoeven helemaal niks te betalen, alles kunnen rijders declareren. Ook word echt alles goed geregeld voor die rijders. wat bij gewesten ook anders is. en er zijn zat opleidingen in groningen waarbij je hoogstens een uurtje moet reizen. En de rijders in de gewesten hebben over het algemeen iets minder talent en ze trainen net zoveel mischien nog meer! waarbij ze evt. ook nog een bijbaantje moeten hebben om materiaal te kunnen kopen! daarbij komt dat bij de gewesten ook werkelijk niks vergoed wordt. Daarbij zijn de ouders degene die moeten dokken.
  8. Regenboog

    Regenboog Member

    Lang niet alle kosten worden vergoed en er valt niet bij te studeren als je in Jong Oranje zit, zeker geen studie in Groningen. Er wordt namelijk veel en veel meer getraind dan in de gewesten, en ook op tijden die niet te combineren zijn met het volgen van een dagstudie.
  9. Krizz

    Krizz Well-Known Member Medewerker

    Tja wat is talent.. doorbreken op je 14de en daarna alleen maar minder worden.. of lekker in het gewest kunnen "bouwen" en dan als laatbloeier erkomen.. zie onze huidige wereldkampioene allround!!!!

Deel Deze Pagina