hedzer bergsma
Member
Beste mensen,
zo langzamerhand zie ik door de bomen het bos niet meer. Er is zo veel te krijgen op het gebied van lagers en wielen met allerlei verschillende namen, gradaties en vormen dat het voor een (niet helemaal) leek heel moeilijk is om een keuze te maken wat te bestellen via internet (de goedkoopste manier toch?).
Ten eerste: lagers..... Ik weet wel dat hoe hoger het ABEC nummer, hoe preciezer de lager in elkaar zit. ABEC 9 is beter dan ABEC 5. Maar dan komt powerslide opeens weer met een ILQ? en BONES heeft helemaal geen gradatie? Is een halfopen lager (met rubbertjes) beter dan een gesloten lager? Keramische lagers zijn poepduur maar loont het de investering?
Wielen is ook zo'n dingetje.. Hoe weet ik dat mijn wielen aan vervanging toe zijn... Als ze tot op het bot zijn afgesleten? Ik rijd op een VENOM frame met 3x100 en 1x90 en dat bevalt prima. Ik onderhoud het spul redelijk en draai en verplaats regelmatig de wielen. Maar wat is een goed all-round-, weg-, trainingswiel voor de gevorderde toerrrijder? Is 85A harder dan 80A? en wat doet dat voor je prestaties?
Misschien is er een materiaalman in de gelederen die schematisch een soort overzichtje kan geven? Dat zouden een heleboel mensen (waaronder ik) wel prettig vinden denk ik.
Natuurlijk kun je het duurste aanschaffen wat je kunt vinden maar dat vindt ik dan ook weer een beetje een vlag op een modderschuit. Ik zie de hardfietsers hier ook wel voorbijschuiven met een gangetje van krap 25 km/h op een fiets van 6000,-, dat moet niet hoeven.........
Graag jullie heldere licht hierover..
Groet, Hedzer (radeloosje)
zo langzamerhand zie ik door de bomen het bos niet meer. Er is zo veel te krijgen op het gebied van lagers en wielen met allerlei verschillende namen, gradaties en vormen dat het voor een (niet helemaal) leek heel moeilijk is om een keuze te maken wat te bestellen via internet (de goedkoopste manier toch?).
Ten eerste: lagers..... Ik weet wel dat hoe hoger het ABEC nummer, hoe preciezer de lager in elkaar zit. ABEC 9 is beter dan ABEC 5. Maar dan komt powerslide opeens weer met een ILQ? en BONES heeft helemaal geen gradatie? Is een halfopen lager (met rubbertjes) beter dan een gesloten lager? Keramische lagers zijn poepduur maar loont het de investering?
Wielen is ook zo'n dingetje.. Hoe weet ik dat mijn wielen aan vervanging toe zijn... Als ze tot op het bot zijn afgesleten? Ik rijd op een VENOM frame met 3x100 en 1x90 en dat bevalt prima. Ik onderhoud het spul redelijk en draai en verplaats regelmatig de wielen. Maar wat is een goed all-round-, weg-, trainingswiel voor de gevorderde toerrrijder? Is 85A harder dan 80A? en wat doet dat voor je prestaties?
Misschien is er een materiaalman in de gelederen die schematisch een soort overzichtje kan geven? Dat zouden een heleboel mensen (waaronder ik) wel prettig vinden denk ik.
Natuurlijk kun je het duurste aanschaffen wat je kunt vinden maar dat vindt ik dan ook weer een beetje een vlag op een modderschuit. Ik zie de hardfietsers hier ook wel voorbijschuiven met een gangetje van krap 25 km/h op een fiets van 6000,-, dat moet niet hoeven.........
Graag jullie heldere licht hierover..
Groet, Hedzer (radeloosje)