[Review] Free-skates

Discussie in 'Reviews; materiaal, boeken, enz.' gestart door Sjoerd, 24 dec 2010.

  1. Sjoerd

    Sjoerd Active Member

    Inleiding
    Al een aantal jaren zie je steeds meer verschillende schaatsen op het ijs. Eén van de types die sterk opkomt is de zogenaamde Zweedse kluunschaats. Bij de tochten op de Weissensee is dit al de meest gebruikte schaats. Deze schaats heeft een binding, vergelijkbaar met die van een langlauf-ski, waarmee hij onder een langlaufschoen wordt bevestigd. Eigenlijk is de naam kluunschaats dus niet juist gekozen. Immers klunen betekent "lopen op schaatsen" en dat is met deze combinatie niet nodig. Je klikt de schaats eenvoudig los als je een stukje over het land moet.
    Het bedrijf Free-skate uit Vorden levert een aantal jaren uitsluitend dit type schaats. Door het succes zijn ook andere conventionele schaatsmerken met een dergelijke schaats op de markt gekomen.

    Productbeschrijving
    De Free-skate wordt geleverd met Salomon schoenen. De schoenen zijn leverbaar in verschillende typen, van een basismodel (de Pro Combi Pilot) tot een top model (S-lab Skate Pro). Deze heeft onder andere een carbon zool. Naast herenmodellen zijn er ook damesmodellen, met een smallere leest, leverbaar.
    Ook de schaats is uitgevoerd in meerdere types. Er zijn lagere tourmodellen en een wat hoger model (type Marathon), waarmee je ook op een 400 meter baan goed uit de voeten zou moeten kunnen.
    Om te passen bij de verschillende schoenmaten is de schaats in 4 lengtes leverbaar.

    Voor deze review is de volgende combinatie gebruikt:
    • schaats: Marathon
    • schoen: Salomon RS Carbon

    [​IMG]

    De geteste combinatie. Te zien is dat de schoen vrij achter op de schaats staat.

    [​IMG]

    De Salomon Pilot binding die op de schaats is gemonteerd. Deze is in drie standen in de lengte verstelbaar.

    [​IMG]

    Onder de schoen zitten twee metalen asjes. De voorste is het draaipunt en wordt vastgeklikt in de binding. De achterste klikt vervolgens in een veer die voor het terugklappen van de schaats zorgt. Doordat het een klapschaats is heb je een betere afwikkeling van de voet en dus een efficiëntere afzet.
    De linker- en rechterschaats zijn gelijk qua vorm (alleen stickers zitten op verschillende plaatsen). Je kunt ze dus wisselen, als ze b.v. tijdens een toertocht bot worden.

    Ervaringen
    Bij de aanschaf van noren is de vuistregel dat de schoen één maat kleiner moet zijn dan je normale schoenmaat. Bij deze schaatsen hoeft dat niet. De schoen is gevoerd en zit daardoor erg prettig en warm. Van wennen of inrijden was dan ook geen sprake. De enkel krijgt zijn steun vanuit de zij- en achterkant van de schacht van de schoen. De voorwaartse buiging wordt daarom niet beperkt, waardoor je, in tegenstelling tot de meeste combinoren, voldoende diep kunt zitten.
    Het aanklikken van de schaats is even een handigheidje, maar snel geleerd. Inmiddels heb ik een aantal malen op FlevoNice geschaatst en op natuurijs. Het schaatsen is even wennen, maar voelt al snel vertrouwd. Qua snelheid reed ik, voor mijn gevoel, even snel of zelfs sneller dan op mijn andere paar schaatsen (Raps Voltage met een vast ijzer).

    Door de bouw van de schaats sta je automatisch al vrij achterop en heb je minder last van oneffenheden en scheuren in het ijs. Daarnaast is de punt wat geleidelijker geslepen dan bij een conventionele schaats. Ook daardoor loopt hij minder snel vast, in b.v. een scheur of slechte plek in het ijs. De hardheid van het staal is 60 Rc. Dit houdt het midden tussen een zacht ijzer (dus eerder bot) en een hard ijzer (langer scherp, maar brosser en daardoor kwetsbaarder, vooral op natuurijs). De afwerking van het geheel is fraai, de hoeken e.d. zijn mooi afgerond. Ook is de schaats voorzien van een mooie zwarte coating.
    De Marathon-uitvoering is 5.4 cm hoog en daarmee 8 mm hoger dan de touruitvoering. Hierdoor kun je je schaats in de bocht iets schuiner inzetten. Pootje-over op een 400 meterbaan bleek dan ook geen probleem.

    Het veermechanisme in de schaats is niet heel sterk, waardoor het terugklappen niet heel snel en soms ook niet helemaal volledig plaats vindt. Daarom is er als oplossing een extra een elastiek leverbaar. Dit wordt aan de schoen en aan de achterkant van de schaats bevestigd. Ik vind deze oplossing niet helemaal ideaal. Aan de andere kant is het dermate low-tech dat je zelfs halverwege een Elfstedentocht het klapmechanisme kan repareren/vervangen.

    Conclusie
    In de afgelopen weken heb ik met veel plezier op de Free-skates gereden. Als je ambitie ligt bij het rijden van (lange) toertochten in eigen land of b.v. op de Weissensee, dan is dit een ideale schaats. In dat licht ben ik dan ook tot de waardering van 5 sterren gekomen. Ook op een 400 meter baan kun je er goed mee uit de voeten, hoewel je daar waarschijnlijk niet met de aller-snelsten groepen zult kunnen meekomen. Maar daar is deze schaats ook niet voor bedoeld.
    Ook voor schaatsers die snel last van koude of pijnlijke voeten hebben is de Free-skate een aanrader.

    Pluspunten
    + comfortable en warme schoen
    + voldoende ruimte naar voren om diep te kunnen zitten
    + degelijke afwerking

    Minpunten
    - veer van klapmechanisme heeft ondersteuning nodig

    Beoordeling:
    [​IMG]

    Prijzen:
    • schaats: 279 euro
    • schoen: 259 euro
    • setprijs 538 euro

    Website: http://www.free-skate.nl

    Gebruikerservaringen:
    Lees ervaringen van andere gebruikers in het topic [Gebruikerservaringen] Free-skates
    ZeeKoei vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina