Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Inderdaad. Maar omdat je met 100-100 mm wielen er ook eentje meer hebt dan met 80-84 gaat ook dat verhaal niet op.SprintMaster zei:In feite kun je het verhaal reduceren tot de wel bekende formule F = m * a. En omdat grotere wielen bij gelijk materiaal zwaarder zijn dan kleinere wielen heb je dus een grotere kracht nodig om ze op gang te krijgen.
Goeie vraag eigenlijk. Rolweerstand, grip, soepeler over hobbeltjes heen rollen?allard zei:Maar ik merk dat jij wel wat van mechanica af weet, dus geef jij dan eens een voordeel van grotere wielen(behalve dat je hoger staat dan).
Dus eigenlijk zou je op stelten moeten gaan skeeleren :wink:e grotere hoogte zou trouwens nog best eens een belangrijke factor kunnen zijn trouwens. (daarvan zou je idd nog kunnen zeggen dat je 'in een zwaardere versnelling' skeelert) Wat dat betreft wel weer ironisch dat fabrikanten zoveel moeite doen om onderstel en schoen zo laag mogelijk te maken.
WouterB zei:Tot vandaag ging ik heel af en toe skaten op skates met 75mm wielen (dit jaar pas 3 keer). Van de week "Powerslide Phuzion 5 Mean Machine" skeelers met 3 x 110mm en 1 x 100mm wielen gekocht. Vandaag voor het eerst erop gereden en ik merkte wat betreft stabiliteit geen enkel verschil. Het rijden ging prima zonder evenwichtsproblemen. Ook bij het passen merkte ik niet dat ik er instabiel op stond (rondje door de winkel rijden).
Mijn broer (ervaren schaatser -3x per week- met zeer goede techniek) skeelerde ook op kleine wielen (paar keer per jaar) en heeft van de week de "K2 Radical 100 Men" met 100mm wielen gekocht en heeft er vandaag voor de tweede keer op gereden. Hij stond er minder stabiel op, maar dat ervaarde hij ook al tijdens het passen. Hij heeft ook even een skeeler van mij aangehad en had daarop ook het instabiele gevoel.
Nu heeft heeft hij last van zwakkere enkels wat dus zeer waarschijnlijk de oorzaak van dit instabiele gevoel is.
Of je wel of niet een ervaren skater bent lijkt mij dus niet zo heel relevant bij de keuze tussen 100mm en 110mm. Het gaat er naar mijn mening meer om hoe je evenwichtsgevoel is en of je wel of juist niet last hebt van zwakkere enkels. Als je in de winkel skeelers met 110mm wielen past en je doet een paar rondjes in de winkel dan merk je snel genoeg of je er wel of niet stabiel op staat.
Daarnaast kan het zelfs ook nog zo zijn dat de ene skeeler met 100mm wielen gewoon even hoog is als een ander model skeeler met 110mm.
Kortom, ben je beginner, ben je ervaren, heb je sterke enkels, heb je zwakke enkels: gewoon passen en proberen in de winkel en dan bepalen hoe je je er bij voelt. Sowieso niet al van te voren -nog voordat je een skeeler hebt gepast- bepalen of je wel of juist niet voor 110mm gaat. Kortom, niets bij voorbaat uitsluiten.
Allrounder zei:Wanneer men gebruikt maakt van grotere wielen (bijv. 110 mm ipv 84) dan kan de maximale snelheid langer vast worden gehouden, hoe groter de wielen hoe beter rolt. Het enige nadeel is dat het acclereren met 110 iets minder snel gaat.
SprintMaster zei:Goed verhaal Spek.Wel heb ik nog een paar opmerkingen:
Ten eerste moet je bij het skaten gewoon (voor jouw gevoel) genoeg bescherming dragen, zelf draag ik altijd helm en polsbeschermers. Dit zorgt er sowieso al voor dat je angst om te vallen al minder wordt. Verder ligt er maar net aan. Als je vaak op de skates staat wordt de angst vanzelf minder. Bij het schaatsen is het pootje over best lastig als je niet zoveel snelheid hebt. Bij het skaten kun je veel meer corrigeren. Bij het skaten heb je ook vaak obstakels of bv. klinkers. Als je leert daar goed over heen te komen zal dat je evenwichtgevoel verbeteren en wordt automatisch de angst om te vallen minder.Spek zei:- is de angst om te vallen een stuk groter;Het is nooit effiecient om op de punten leunen en naar achter af te zetten! Alleen wordt dit bij het skaten veel minder afgestraft, zeker als je een niet zo lang frame hebt. Bij een lang frame (bv. 5x90 mm) moet je zeker niet naar achter gaan afzetten, je gaat er zelfs langzamer van dan op een korter frame. :twisted:Spek zei:- is het efficent om meer meer op de punten leunen;
- zet je daardoor eerder naar achter af;Bij droog wegdek en goede wielen zul je hier geen last van hebben. Een ander verhaal is nat wegdek,, dat vraagt een aangepaste techniek.Spek zei:- verlies je aan het eind van elke afzet het contact met het asfalt (dit komt niet door het naar achter afzetten, maar door het gebrek aan grip bij scherpe hoeken tussen asfalt en rubber);
Vindt ik wel meevallen. Je hebt meer contact met de ondergrond en kunt meer corrigeren dan op het ijs. Dit ligt natuurlijk anders bij bv. 90 graden of scherpe bochten, daar moet je idd goed oppassen.Spek zei:- zijn de bochten een stuk moeilijker, maar kan je daar nog steeds technisch trainen.![]()
allard zei:Het antwoord op de discussie grote vs kleine wielen:
Traagheidsmoment.
Als je aanneemt dat de totale massa van de wielen gelijk is, en de verdeling van de massa niet significant anders is, kan je concluderen dat het kleinere wiel inderdaad sneller versneld kan worden, of anders gezegd: er moet een grotere kracht worden geleverd, om het wiel dezelfde draaisnelheid te geven.
Voordeel van zo'n groot wiel is dan weer wel, dat als je hem eenmaal aan het rollen hebt, dat hij ook minder makkelijk weer stilstaat. Dat is weer exact hetzelfde principe als bij versnellen, maar dan met een negatieve versnelling.
Ivan Swarts zei:helaas geld dit ook als je voor een weg staat.
BlueSinquel zei:Ervan uitgaande dat mijn techniek goed genoeg is: kunnen 110mm wielen en/of een langer frame (langer dan 12.8") een oplossing zijn?
Of moet ik gewoon meer trainen? Ik heb nu al het gevoel dat, wanneer ik een trage slag aanhoudt, ik best wel moet 'rammen' (alsof ik aan het sprinten ben) om op snelheid te blijven. Dat kan nooit goed zijn.
Lammert zei:Klinkt gek. Je hebt geen problemen met je wielen of je lagers?
BlueSinquel zei:De wielen zijn harde Hyper Neutron. Op grof asfalt voelt het alsof ik op een trilplaat sta. Zodoende wordt ik ook enorm afgeremd door de constante 'botsing' van de wielen tegen de grove asfalt deeltjes als het ware.
Het zou gek klinken, maar misschien rollen zachtere wielen wel beter (efficiënter) over grover asfalt?