Ja, I am crazy Henkie not :wink: Maar als je uitgaat van dezelfde snelheid in beide situaties, dan klopt je redenatie niet.
Juist wel. Grotere wielen hebben inderdaad een groter traagheidsmoment, maar bij eenzelfde versnelling (als in: toename van skeelersnelheid) vereisen ze ook een kleinere hoekversnelling dan kleine wieltjes.
Je hebt gelijk idd. Ik had de stap van het krachtmoment over het hoofd gezien. Dan is de hele boel idd weer gelijkgetrokken. Maar ik merk dat jij wel wat van mechanica af weet, dus geef jij dan eens een voordeel van grotere wielen(behalve dat je hoger staat dan).
Door het grotere traagheidsmoment bij grotere wielen houd je dus makkelijker de snelheid vast tov kleinere wielen. In feite kun je het verhaal reduceren tot de wel bekende formule F = m * a. En omdat grotere wielen bij gelijk materiaal zwaarder zijn dan kleinere wielen heb je dus een grotere kracht nodig om ze op gang te krijgen.
Inderdaad. Maar omdat je met 100-100 mm wielen er ook eentje meer hebt dan met 80-84 gaat ook dat verhaal niet op. Goeie vraag eigenlijk. Rolweerstand, grip, soepeler over hobbeltjes heen rollen? Weet er het fijne niet van, maar Raps heeft hier ooit wat onderzoek gedaan en de wielbasis schijnt ook van belang te zijn. De grotere hoogte zou trouwens nog best eens een belangrijke factor kunnen zijn trouwens. (daarvan zou je idd nog kunnen zeggen dat je 'in een zwaardere versnelling' skeelert) Wat dat betreft wel weer ironisch dat fabrikanten zoveel moeite doen om onderstel en schoen zo laag mogelijk te maken.
Ok, je comprends. Ik had snelheid met versnelling door elkaar gehaald. Dus eigenlijk zou je op stelten moeten gaan skeeleren :wink:
Dus kunnen we eigenlijk concluderen dat er een verschil is, maar puur een kwestie van wennen ? Maar kan me voorstellen dat het voor een beginner niet meteen handig is om op 110 te gaan staan.
Tot vandaag ging ik heel af en toe skaten op skates met 75mm wielen (dit jaar pas 3 keer). Van de week "Powerslide Phuzion 5 Mean Machine" skeelers met 3 x 110mm en 1 x 100mm wielen gekocht. Vandaag voor het eerst erop gereden en ik merkte wat betreft stabiliteit geen enkel verschil. Het rijden ging prima zonder evenwichtsproblemen. Ook bij het passen merkte ik niet dat ik er instabiel op stond (rondje door de winkel rijden). Mijn broer (ervaren schaatser -3x per week- met zeer goede techniek) skeelerde ook op kleine wielen (paar keer per jaar) en heeft van de week de "K2 Radical 100 Men" met 100mm wielen gekocht en heeft er vandaag voor de tweede keer op gereden. Hij stond er minder stabiel op, maar dat ervaarde hij ook al tijdens het passen. Hij heeft ook even een skeeler van mij aangehad en had daarop ook het instabiele gevoel. Nu heeft heeft hij last van zwakkere enkels wat dus zeer waarschijnlijk de oorzaak van dit instabiele gevoel is. Of je wel of niet een ervaren skater bent lijkt mij dus niet zo heel relevant bij de keuze tussen 100mm en 110mm. Het gaat er naar mijn mening meer om hoe je evenwichtsgevoel is en of je wel of juist niet last hebt van zwakkere enkels. Als je in de winkel skeelers met 110mm wielen past en je doet een paar rondjes in de winkel dan merk je snel genoeg of je er wel of niet stabiel op staat. Daarnaast kan het zelfs ook nog zo zijn dat de ene skeeler met 100mm wielen gewoon even hoog is als een ander model skeeler met 110mm. Kortom, ben je beginner, ben je ervaren, heb je sterke enkels, heb je zwakke enkels: gewoon passen en proberen in de winkel en dan bepalen hoe je je er bij voelt. Sowieso niet al van te voren -nog voordat je een skeeler hebt gepast- bepalen of je wel of juist niet voor 110mm gaat. Kortom, niets bij voorbaat uitsluiten.
Ik skeelerde tot voor kort op Fila's met 4x90. Had moeite met stabiliteit (net als op de schaatsen). Heb nu tweedehands Salomons op de kop weten te tikken met 5x80 (ze worden niet meer gemaakt, de TR Vitesse 2, gelukking zgan). Daar sta ik stukken stabieler op, ondanks het feit dat de schoen minder stevig is dan de schoen van de Fila. Ik heb niet gemerkt dat ze minder snel zouden gaan (kan me overigens ook niet schelen, ik moet lekker skeeleren), en ik doe makkelijker pootje over (maar dat komt wellicht ook door het feit dat de schoen soepeler zit). Passen in de winkel zegt een hoop, maar niet alles. Net als met schaatsen weet je pas zeker of ze geschikt zijn als je er op hebt gereden (en dat kan helaas niet, je mag rondjes maken in de winkel....).
Die skeelers waar je het over hebt zijn beide softbooths, opzich niet zo vreemd dat je broer er dan instabiel op staat. Er is een zodanig verschil tussen softhbooths en kuipschoenen dat je naar mijn idee, wanneer je switcht, altijd moet wennen aan het andere model voordat je evenwicht hebt. Verder valt je evenwicht te trainen, en enkels ook. Een slecht gevoel van evenwicht op een skeeler is vooral te wijten aan verkeerde schoenen denk ik. Als je het geld hebt, en je wilt snelheid/lange afstand, neem 110.
Wanneer men gebruikt maakt van grotere wielen (bijv. 110 mm ipv 84) dan kan de maximale snelheid langer vast worden gehouden, hoe groter de wielen hoe beter rolt. Het enige nadeel is dat het acclereren met 110 iets minder snel gaat.
Re: persoonlijk vind ik ook dat over klinkers heen skeeleren goed is want het kost veel energie en over nat wegdek is volgens mij niet super voor de skeelers of heb ik dit verkeerd als ik niet genoeg bescherming aan heb val ik juist dus ik denk ook dat doordat je bescherming om hebt minder er op let en je dus beter op de techniek kunt richten hierover graag inlichting
Re: helaas geld dit ook als je voor een weg staat. want dan is het wel handig om snel te kunnen remmen
Wat dacht je van eerder beginnen met remmen? ... Laatst weer een rondje gemaakt op m'n skeelers, en wat ik merk is dat ik gedwongen ben (en hoe ruwer het asfalt hoe erger) een vrij snelle slag te gebruiken, omdat ik anders teveel vertraag. Ik schijn niet genoeg energie per slag in de snelheid te kunnen stoppen. Ervan uitgaande dat mijn techniek goed genoeg is: kunnen 110mm wielen en/of een langer frame (langer dan 12.8") een oplossing zijn? Of moet ik gewoon meer trainen? Ik heb nu al het gevoel dat, wanneer ik een trage slag aanhoudt, ik best wel moet 'rammen' (alsof ik aan het sprinten ben) om op snelheid te blijven. Dat kan nooit goed zijn.
Re: Re: Hoe bedoel je? Grote wielen hebben een groter traagheidsmoment maar draaien ook langzamer en je hebt er eentje minder van dus het hele traagheidsmomentverhaal gaat helemaal niet op.
Ik denk het eerlijk gezegd niet, gezien het feit dat je aangeeft niet genoeg energie in je slag te kunnen leggen. Met 110 mm en een langer frame wordt je skate zwaarder en zul je nog meer moeite moeten doen om je skeelers op snelheid te kunnen krijgen. Je moet als het ware overcapaciteit in je benen hebben en die zou je dan kunnen benutten door voor grotere wielen te kiezen. Ik ben zelf overgestapt naar 110 mm, maar haal er eerlijk gezegd te weinig voordeel uit. Of liever gezegd: helemaal geen voordeel. Ik denk dat mijn benen domweg te kort zijn om een slag te maken die lang en krachtig genoeg is om optimaal te profiteren van 110 mm. Maar misschien moet ik ook wel gewoon meer trainen. Klinkt gek. Je hebt geen problemen met je wielen of je lagers?
Hm lagers niet, spacers heb ik ooit aan lopen frutten om speling in de lagers mee op te lossen. Uiteindelijk heb ik extra ringetjes moeten plaatsen om wat ik eraf geschuurd heb er weer bij te doen hehe. Ik moet maar eens nieuwe kopen. Maar ze draaien redelijk soepel als ik er een zwengel aan geef, dus dat zal het niet zijn. De wielen zijn harde Hyper Neutron. Op grof asfalt voelt het alsof ik op een trilplaat sta. Zodoende wordt ik ook enorm afgeremd door de constante 'botsing' van de wielen tegen de grove asfalt deeltjes als het ware. Het zou gek klinken, maar misschien rollen zachtere wielen wel beter (efficiënter) over grover asfalt?
Dat klinkt inderdaad heel gek (want zachte wielen is meer absorptie van energie is langzamer). Maar je zou het wel eens kunnen proberen. Misschien dat je onevenredig veel kracht verliest door het onder controle houden van de trilling in je lijf? Setje zachte wielen lenen van collega-ski-leraar?