De nieuwe skates met drie 125 mm wielen lijken mij wel wat en in het bijzonder dit type: http://www.powerslide.com/en/produc...l-megacruiser-pro-125-freeskate-inline-skates . Ik skeeler nu op Bont Jet skeelers en dat bevalt prima op de lange rechte stukken. Wat ik echter zoek is skeelers of skates waar ik makkelijker mee door de stad kan skaten en waar een rem op zit. De voordelen van de powerslide imperial megacruiser pro 125 zijn denk ik: rolt makkelijker door grote wielen, ook over oneffenheden en slecht wegdek het frame is korter en daardoor is de skate wendbaarder de schoenen zijn hoog en bieden extra steun er kan een rem op bevestigd worden Het nadeel is dat je hoger staat en meer vermogen moet leveren om te accelereren schat ik in. Het mooiste zou zijn deze skates te kunnen uitproberen, maar dat zal lastig worden denk ik. Is er iemand die ervaring heeft met dergelijke skates?
Wie het Duits beheerst kan hier iets lezen over ervaringen: http://www.inliner.de/threads/74112-powerslide-imperial-megacruiser-3x125mm
Als je goed wil afzetten op asfalt dan lukt dat denk ik niet met luchtbandjes. Overigens heb ik deze week de genoemde skates gekocht en ik moet zeggen het rolt erg goed. Ik verwacht dat 125 mm de nieuwe norm wordt.
Zijn ze niet erg hoog? Vooral ook omdat het frame nogal kort is, lijkt me dit best zwaar en wiebelig..
Je staat ongeveer 13 cm boven het asfalt, maar de schoen is erg stevig en het is niet veel hoger dan 110 mm wielen. Een frame met 3 x 125 mm wielen is niet zwaarder dan 4 x 110 mm wielen, eerder iets lichter. Het grote voordeel is dat deze "reuzenwielen" veel beter rollen, niet alleen sneller maar ook comfortabeler. Ik ga nu veel makkelijker over wegen met ruw wegdek tov mijn Bont Jet skeelers 4 x 100 mm. Persoonlijk zou ik liever deze schoen nemen: http://powerskating.powerslide.com/powerskates/grand-prix/ , maar ik wilde persé een frame met rem.
@SprintMaster, wat ik veel belachelijker vind, is dat 125 mm wielen in Nederland nog steeds verboden zijn. Gelukkig heb ik daar als recreant geen last van O natuurlijk, een rem is vast verboden in een wedstrijd
Één van de eerste dingen die ik moest leren bij de overgang van fitness skates naar speedskates was remmen zonder remblokje. Een T-stop is wel snel te leren, kwestie van goed evenwicht houden en de ene voet goed dwars achter de ander zetten. Daarnaast is een remblok idd verboden in een wedstrijd en zit ie in de weg bij het overstappen.
Zolang de FIRS (wereldrollerbond) 125 mm niet officieel goedkeurt zal de KNSB of de CEC (Europese bond) dat ook niet zo gauw doen.
Ik heb de discussie niet zo gevolgd, maar op deze manier ga je nieuwe ontwikkelingen blokkeren. Het zou mij niet verbazen dat gevestigde merken die (nog) geen 125 mm skeelers (kunnen) leveren, een flinke vinger in de pap hebben bij dit soort besluiten.
FIRS is door de bocht, nu de KNSB nog: http://www.schaatsen.nl/nieuws/2016/knsb-heeft-toestaan-125-mm-wielen-in-beraad/
Dan zal de KNSB snel volgen, denk ik. Als op het WK iedereen met 125 mm rijdt en jij als bond krampachtig blijft vasthouden aan 110 mm, dan loop je achter de feiten aan. Dit jaar is het WK eindelijk weer een keer in september, dus zullen alle schaatstoppers hopelijk ook weer aan de start staan. Het wordt een leuk seizoen met een hoop geëxperimenteer zo.
Idd, daar moet je mee leren omgaan en de schoen op aanpassen. Neuh. Wielen zijn groter en allicht ietsjes zwaarder, maar ze ook minder snel te draaien en je hebt er eentje minder
Het mag nu ook van de KNSB, maar schaatsen.nl heeft nog steeds dringend behoefte aan een redacteur. "Wielen met een diameter van 125 millimeter zijn vanaf komend inline-skateseizoen ook in Nederlandse marathons gebruikt worden. Dat heeft de sectie inline-skaten van de KNSB besloten nadat de internationale bonden FIRS en CERS eerder al aankondiging de regelwijziging door te voeren." ... "Tot nu toe was de maximale doorsnede van een wiel 110 millimeter, maar de FIRS liet in januari grotere wielen toe te staan."