Wielen 110 of 100 mm ?? Ik ben alles behalve een topper, ik ben ruim over de veertig en heb dunnere beentjes dan Falco Zandstra. Maar ik beheers wel de DOUBLE PUSH en rij al twee jaar op 110 mm wielen in Bont driepunts frame. Die Bont’s zitten me te ruim en daarom wil ik iets anders. Vorige week de nieuwe Maple’s mpl3 en mpl2 geprobeerd. Die schoenen zitten trouwens fantastisch voor mensen met een smallere voorvoet. Bij Van den Hoorn hadden ze er een frame met 100 mm wielen onder gezet. Ik had het eerst niet in de gaten en was totaal verrast door de wendbaarheid en de geweldige balans. Toen pas zag ik dat ik op lagere wieltjes stond. Toen ik de verkoper ernaar vroeg zei die dat 110 mm eigenlijk alleen voor wedstrijden is, voor snelheid. Maar dat trainen en toeren veel lekkerder is op 100 mm. Laatst zag ik een wedstrijdrijdster die ook op 100 mm reed. Vond ze lekkerder zei ze. Ik train zelf 2 tot 3 keer per week ( als het niet regent) met een groep die allemaal op 110 mm rijden. Die ga ik echt niet bijhouden op 100 wieltjes. Toch twijfel ik, zou ik voor mijn eigen plezier niet lekker op 100 mm moeten gaan rijden ?
Hoi, Als je zou moeten kiezen zou ik zeker voor 110 gaan, en al helemaal als je zegt dat je de mensen waarmee je traint anders niet bij zou kunnen houden, dan word het skeeleren opzich ook minder leuk toch? Groet en suc6, Giorgio
ik snap niet waarom je de groep waarmee je rijdt niet meer zou kunnen bijhouden op 100mm. ik heb zelf zowel 100mm als 110mm wielen en ik ga op allebei ongeveer even hard.
Hallo, Bedankt voor jullie reacties... Nou ben ik echter nog nieuwsgieriger. het lijkt alsof er meer mensen twijfelen tussen 100 of 110. Toen ik mijn Bonts twee jaar geleden kocht wilde ik 100 wiletjes. Mijnten zei toen dat ik beter 110 kon nemen, en een week later had ik toch 110 eronder. Gaf meer snelheid leek het. @Jezzels: als je op 100 mm ongeveer even hard gaat als op 110, waarom dan niet op 100 mm rijden want dat is toch veel wendbaarder en stabieler, heb ik van de week ervaren ?
Er is ook nog de optie voor een 3x110mm en 1x100mm frame. Zo'n frame heeft de hoogte en wendbaarheid van een 100mm frame en de snelheid van een 110mm frame. Vrijwel alle merken hebben wel een dergelijk frame in hun collectie zitten.
Ik vind zelf dat 100mm beter is voor sprints omdat ze lichter zijn en stabieler. Maar als ik lekker wil toeren rijdt ik liever 110mm omdat dat makkelijker rijdt over slecht wegdek.
Heb zelf net ook de nieuwe Maple MPL3 schoen gekocht. Perfect voor mijn smalle voet. Ik heb net de overstap gemaakt van 90 naar 100, aangezien iedereen waarmee ik mee train ook op 100mm traint en die toch wel een stuk sneller skeeleren. Terwijl het op het ijs niet zo heel veel verschil maakt. Ik denk dat je dit verschil ook kunt merken met de 100mm-> 110mm Het is maar net wat je wil, iets meer snelheid, of stabiel en wendbaar.
Naast de hoogte waarop je staat, bij 4x110 mm al snel 10.5 cm, zit je ook met de totale lengte van de skate (voorkant voorste wiel-achterkant achterste wiel). Wegens eventueel pootje over wil je niet te veel wiel/frame voor/achter je hebben. Bij een 4x90 mm frame (totale lengte min. 36.5 cm) is dit voor niemand een probleem. Zelfs bij maat 36 (lengte voet 22.5 cm) moet je die 14 cm extra makkelijk kwijt kunnen. Een 4x100 mm frame (40.5 cm) is dan al een hele grote stap vooruit, omdat je dan in een keer 18 cm moet verdelen. Dat zal al lastig worden en 4x110 mm is niet meer te doen. Bij maat 41 (lengte voet 26.5 cm) wordt 4x110 mm (44.5 cm) lastig en bij maat 46 (lengte voet 30 cm) is dit geen probleem. Populair zijn o.a. de tussenvormen 110-100-110-110 of 110-100-100-110. Alle toprijders, zowel dames als heren, rijden op dit soort frames of op 4x110. Overigens schat ik dat je qua topsnelheid op 4x110 hooguit 2% sneller zal zijn dan op 4x100. Je zou misschien 10% verwachten (110/100) maar de meeste winst verlies je aan de luchtweerstand. Dit is al 80% van de totale weerstand bij snelheden boven de 30 km/h.
Dit valt toch niet te vergelijken met schoenmaten!? Frames zijn er toch in verschillende lengtes, en zelf voor een maatje 36. Toen ik ben over gestapt van 100->110 merkte ik ook wel degelijk verschil in snelheid niet superveel maar toch. En over luchtweerstand gesproken, het verschil is maar 1cm, dus als je net een miniscule fractie dieper zit dan normaal, zal dat geen probleem zijn. Dit is dus ook hetzelfde geval bij het overstappen, je voet een cm meer of minder naar voren halen merk je echt niet.
- Hartelijk dank voor de reacties, daar ben ik nou echt wijzer van geworden. - Als jullie ook zulk goed ADVIES over de kwaliteit van wielen hebben; graag ! @ schaatsgirl: Die mapletjes zitten lekker he, ik twijfel nog tussen MPL of Luigino @all: Ik stond op het punt om een tripple x 4x110 framepje op te pikken voor een prikkie. Maar daar zie ik nu vanaf. Heb mijn oog nu laten vallen op een Raps cateye 3 x110/100. Dat lijkt me voor mij veel comfortabeler. Ik heb dus een kleinE maat 40,5 en overstappen op het circuit was inderdaad werken: ik kwam af en toe zelfS op de voorste wielen te staan! zal wel door de klapschaats komen. Ter relativering van de materiaal discussie: Vorige week werd ik ingehaald door een kerel die echt niet jonger was dan ik. Hij reed op een soort historische K2 schoen, een soort combinoor-schoen met vijf kleine wieltjes. Hij ging keihard en bleef maar gaan ( 10 rondjes van 2 kilometer). Ik voelde me behoorlijk beteuterd. Bleek het een langlaufer te zijn die internationale wedstrijden had gewonnen bij de elite. Tja dat zijn natuurlijk extreme bikkels die langlaufers. Hij vroeg nog wat ik vond van zijn techniek. " Niets meer aan doen," zei ik en dacht: aLS IE NOU MAAR NIET OOK NOG EENS GAAT DUBBEL-PUSHEN
Die Mapletjes zitten super! Ik denk idd dat 3x110/100 wel een goede keus is, aangezien maat 40.5 niet super groot is. En qua snelheid is het maar net hoe je het beste je kracht kwijt kunt. Als je echt een kracht mens bent, kun je op 5x84 bv. ook wel grote snelheid creëren, maar als je dan ook nog eens op 4x110 gaat rijden, ga je nog veel sneller. Maar het is maar net waar je je goed en zeker bij voelt.
Op 5x90 was ondergetekende heel snel zo'n 7 jaar geleden. :wink: Maar 4x110 is wel een stuk wendbaarder en heeft een duidelijk betere rol. Wel is een stijve en goed passende schoen bij 4x110 nog belangrijker dan bij kleinere wielen.
Dat merk je dus ècht wel! Mijn schaats-en skeelermaat is 41, en dan is zelfs dat ene halve centimetertje zeér wel voelbaar. Eerst op een 4x110 gereden, maar moest altijd aftasten of ik wel voorbij het wiel van het andere frame kwam. Bij HiLo geen centje pijn!