Tsjechië dus met een mannenteam én een vrouwenteam. Dat is lang geleden. De laatste keer dat dat gebeurde was tijdens een wereldbeker in november 2009, ook in Thialf. Bij de TP is de strijd om de Olympische startbewijzen natuurlijk het belangrijkst. Wat betreft de vrouwen lijken JPN, NED en RUS wel zeker. POL, GER en CAN moeten daar ook wel kunnen komen en KOR mag starten als organiserend land. Dan blijven CHN, CZE, ITA en USA over. CHN mist een motor, CZE heeft die wel maar mist een derde wagon, de kans voor ITA acht ik bij de dames niet heel groot en bij USA hangt het heel erg af van de samenstelling. Bergsma/Bowe/Manganello is iets anders dan een team met Gunther, Schoutens en Schwartzburg. Bij de mannen wordt het nog spannender. KOR is als organiserend land zeker. Als NED niet naar de Spelen gaat, is er iets grondig mis. Voor de zes andere plekken moeten er uit het rijtje CAN-ITA-JPN-NOR-NZL-POL-RUS-USA twee afvallen. RUS is eigenlijk alleen gevaarlijk met Yuskov en de USA zal boven zichzelf uit moeten stijgen om de bijzonder sterke concurrentie te ontlopen. CHN, CZE en KAZ zie ik niet naar de Spelen gaan. Zo krijgen we waarschijnlijk acht landen op de OS die allemaal onder de 3:45 kunnen rijden op laagland. Dat zal een interessant toernooi opleveren. Persoonlijk ben ik bij de mannen erg benieuwd naar de Italianen en de Noren. We hebben gezien dat beide landen een hoger niveau in de breedte tentoon spreiden dan de afgelopen jaren, en in het geval van Italië, hoger dan ooit. De Noren hadden op hun NK de top-4 van de 1500m binnen twee tienden van elkaar.
Opmerkelijk dat de Noorse vrouwen zich niet eens lijken te proberen te plaatsen. Het drietal Njatun-Lund-Haugen is niet echt veel zwakker dan die andere landen die strijden om plek 8. Of kan men zich in Noord-Amerika nog op basis van tijd plaatsen? Omdat Noorwegen doorgaans strenge aanvullende eisen stelt voor afvaardiging naar Winterspelen, is de achtervolging de snelste weg naar Zuid-Korea. Ook de Duitse mannen ontbreken. Kan er echt niemand mee met de stayers Geirsreiter en Beckert?
Kijk naar de Duitse Kampioenschappen. Het gat tussen die 2 en de nummer 3 is gigantisch. Die derde zou niet op kop kunnen komen en dan waarschijnlijk alsnog lossen. Alsof je Kramer, Blokhuijsen en Lex Dijkstra oid zou sturen.
Kijk eens naar Nieuw-Zeeland. Met Michael en Kay rijdt Shane Dobbin. Die heeft de afgelopen jaren niet harder gereden dan 6:32. De nummer drie van Duitsland is Felix Maly. Die reed vorig jaar als snelste tijd ook 6:32. Zet hem zeven ronden achter Geisreiter en Beckert die kop over kop rijden en zorg ervoor dat in de laatste ronde Geisreiter hem kan duwen terwijl Beckert op kop sleurt. Dat zou toch moeten kunnen? Beckert en Geisreiter zijn trouwens over 3km beter dan Michael en Kay, en Dobbin in huidige vorm is vergelijkbaar op die afstand met Maly. Alleen is Felix Maly niet in Thialf, dus dat hele plan valt in duigen. Al kunnen ze het in Calgary en SLC nog eens proberen.
Wie gaan voor Nederland dán de Teampursuit rijden? Justlease (Blokhuijsen) zal waarschijnlijk ook afzeggen, om dezelfde reden als Lotto Jumbo. De ploeg van Anema gaat helemaal niet naar Noord-Amerika, dus er blijft HEEL weinig over om de TP te rijden. Daarmee lijkt mij een top 6 plek in de wereldbeker niet meer haalbaar. Als één van de twee tijdsnelsten kan NL dan nog wel kwalificatie afdwingen, maar dat is een groot schaatsland onwaardig. Bovendien is het tricky. Als de omstandigheden in SLC héél erg goed zijn, zijn er teams die dáár sneller kunnen rijden dan NL in Calgary. Of ben ik nu echt aan het doemdenken?
Het is inderdaad wel heel erg hopen op Justlease (Blokhuijsen, Bosker en De Vos?), maar Wüst heeft daar ook al aangegeven niet te gaan. Ik hoop toch dat er nog een teambreed overleg komt. Dat Kramer niet gaat kan ik me voorstellen, maar Roest zou toch een mooie ervaring kunnen krijgen in SLC?
mwah, ben ik niet meteen heel bang voor. Landen die dat kunnen staan ook wel in de top6. Maar het is inderdaad wel een risico...
In Nederland. Hier heerst dat beperkte teamgevoel eigenlijk in heel veel sporten. Voetbal bijvoorbeeld ook. Shorttrack is een uitzondering (wellicht ook omdat plaatsen als team individueel kansen geeft). In Japan en Korea is dat heel anders. Maar bij de schaatsen is het ook voor bijvoorbeeld Noorwegen (zie Bokko), Polen en Nieuw Zeeland zo dat TP boven individueel gaat.
Iedereen wist (cq had kunnen voorspellen) toch dat de toppers niet naar SLC zouden gaan? Dus dan moet je zorgen dat je in 2 wedstrijden genoeg punten haalt om de top 6 zeker te stellen. 3x een 6e plek is 135 punten. Even ruim rekenend betekend dat je met 150 punten sowieso veilig bent. Dat is een keer winnen en nog een keer 5e worden. Daarom vind ik het ook zo raar dat ze vrijdag de boel hebben laten klappen. Nu moeten ze via een snelle tijd de boel veilig stellen.
Of het NL-eigen is om individueel te denken daar gelaten, lijkt dit me eerder een gevolg van de commerciële ploegenstructuur die Nederland als enige op deze manier heeft geïmplementeerd. Die ploegenstructuur heeft er voor gezorgd dat er veel Nederlandse schaatsers fulltime met de sport bezig kunnen zijn, (veel) meer dan in andere landen die nog met een kernploeg werken, en is misschien wel voor een groot deel verantwoordelijk voor de dominantie vanaf de jaren '90. Het zorgt er wel voor dat de Nederlandse toppers niet per se met elkaar samen rijden, zoals in andere landen wel het geval is. Dan sta je dus al 1-0 achter op de ploegenachtervolging. Meestal kon dat nog wel gecompenseerd worden door de individuele kwaliteiten. Maar, nu de andere landen eindelijk ook eens wat redelijke resultaten in de breedte rijden, komen er nog meer nadelen naar voren. Een van de problemen is volgens mij het volgende: - Alle commerciële ploegen willen een zo goed mogelijke voorbereiding voor hun schaatsers voor het OKT, zodat zoveel mogelijk van hun schaatsers zich plaatsen voor de OS. - De SLC WorldCup past volgens hun niet in die voorbereiding. - Die is misschien wel cruciaal voor startplekken op de OS, denk aan de TP, maar ook dames-500 bijvoorbeeld en eventuele plaatsing op basis van tijdsnelsten. - Elke ploeg zet zichzelf ten opzichte van anderen op achterstand (bij het OKT) door daar dan toch aan de start te verschijnen, om die plekken te verzekeren. - Geen van die ploegen gaat dus. - Iedereen verliest, niemand (ok, niet niemand maar wel minder) mag naar de OS. Tragedy of the commons. Tot nu toe waren er nooit momenten dat een ploeg het 'ploegbelang' opzij hoefde te schuiven om de kastanjes uit het vuur te halen, kwa plaatsingsplekken. Nu misschien wel, maar geen enkele ploeg wil dat natuurlijk doen.
Erik Jan Kooiman gaat in ieder geval naar Calgary en Irene Schouten ook. Livio wegner slaat Stavanger over. Peter Michael rijdt daar wel.