Hallo, Ik heb jarenlang fanatiek aan ijshockey gedaan en ben sinds kort fanatiek aan het hardrijden. Als ik rem op mijn hockey schaatsen dan doe ik dit vaak op één been. Als ik naar links draai en rem, dan zet ik mijn linker voet dwars (laat ik gedoseerd dwars glijden), de rechter voet til ik soms geheel van het ijs en op een been stop ik (stoer hé? :wink: ) Met het bochtenwerk bij het hardrijden (links de bocht om) heb ik het volgende probleem dat ik volgens mij niemand anders zie hebben. Ik zet de bocht in, ga een beetje in de bocht hangen, zet met mijn rechter af en als ik dan op mijn linker been sta terwijl ik met de rechter over ga stappen..... dan ga ik op mijn linker been slippen (ik zou zo net als bij het hockey kunnen remmen :cry: ). Dit slippen is een vervelend gevoel want ik heb niet 100% controle en ik rem dus af. Door met de linkervoet (nog behoorlijk veel) naar binnen te sturen (als ik hard ga doe ik dit automatisch, bij lage snelheden moet dit heel bewust) rijd mijn linker "binnen" been in feite gewoon rechtdoor en hier stap ik met de rechter overheen. Op deze manier is het dus op te lossen, maar toch slip ik regelmatig en moet ik erg veel met de linker naar binnen sturen om er geen last van te hebben. Nu ik ook nog (voor het eerst) mijn schaatsen geslepen heb brengt dit slippen een akoestiek teweeg waar ik graag vanaf zou willen :roll: Zou ik mijn linker schaats (ik heb verstelbare Raps) een fractie naar binnen kunnen draaien zodat ik minder krachtig naar binnen hoef te sturen? En vooral ben ik benieuwd of iemand anders dit ook heeft :?:
Zoals je het omschrijft hou je je ijzer recht op het ijs, terwijl je in de bocht echt op de buitenkant moet gaan staan. Dan ben je van die fijne fluittoon af en stuurt je schaats netjes de bocht in en kan je dus ook lekker afzetten.
Toevallig ken ik dit verschijnsel. Het overkomt mij ook af en toe. Dat merk ik wanneer de linkerschaats in de bocht bij het plaatsen even kort een hoge fluittoon laat horen [Maple] Zeer irritant. Aanvankelijk begreep ik niet waardoor dit werd veroorzaakt, maar op een gegeven moment werd het me duidelijk. Er zijn twee oorzaken: Plaatsing van de linkervoet iets te veel vooruit. [iets vóór het lichaamszwaartepunt] Hierdoor ligt de druk van de voet in de schoen vooral bij de hiel. De linkerschaats dient iets meer terug worden neergezet [precies onder het LZP] Dan wordt de druk gelijkmatiger in de schoen verdeelt tussen bal van de voet en hiel en glijd de schaats meer op het midden van de ronding. 2. De schaats wordt tevens te rechtop neergezet waardoor deze onvoldoende snijdt en gemakkelijk zijwaarts iets kan schuiven, wat het fluiten veroorzaakt. Wanneer ik die fluittoon hoor ,zet ik de linker beter neer en het is over.
Dit zou ik betwijfelen of Hollander dit zou doen. Er zijn _heel_ weinig mensen die 'teveel' hun gewicht te ver naar achter hebben liggen! Wat volgens mijn ervaring met beginnende mensen vaak de problemen zijn als 't linkerbeen door de bocht 'schuift' of 'drift' zijn: 1. De schaats staat niet schuin. De linker kant van de schoen moet dichter bij het ijs zijn dan de rechter kant van de schoen. Maar Hollander heeft ijshockey ervaring dus ik betwijfel of dit het is. 'waarschijnlijk' is het optie 2: 2. De linker schaats staat te veel naar binnen de bocht in gericht. Ik zal 't verduidelijken met een schets: Verduidelijking: het lichaam volgt de kromme doorgetrokken lijn die dus de bocht is/voorstelt. Bij 1 staat de linker schaats juist: de schaats raakt de bocht. Dat is juist. Bij Hollander kan nu geval 2 aan de hand zijn: de linker schaats staat teveel de bocht in. Omdat het lichaam de doorgetrokken lijn wil volgen gaat de schaats schuiven: hij wordt teveel de bocht in gedwongen. Om dit op te lossen moet Hollander dus 1 doen, maar hij kan als _oefening_ 3 gaan doen: je linker schaats 'expres' naar buiten laten wijzen en je zult zien dat je niet meer schuift! (afgelopen seizoen weer de nodige cursisten gehad met probleem 2, en dit helpt dus)
Bedankt voor de antwoorden! Er zijn twee redenen waarom ik slip. Dit is inderdaad het niet goed scheef aankanten naar binnen van mijn linkerschaats. En de andere reden is gegeven in het voorbeeld met de tekening. Kennelijk wil ik á la hockey te kort de bocht om en plaats ik mijn schaats soms te sterk in de richting van de bocht. Maar ik moet voor mijn gevoel toch wel erg met mijn linker voet naar binnen sturen om niet te slippen. Bij mijn (Raps) schaatsen zit de schoen met stelschoeven op de potten waaronder weer de ijzers hangen. Ik zou een beetje het ijzer van mijn linkerschaats naar binnen kunnen draaien t.o.v. mijn schoen... Ik slip overigens niet continu, maar slexhts sporadisch. Maar het stoort me wel. En nu ik mijn schaatsen heb geslepen heb ik dat rot geluid. Raps klinken anders dan Maple of Viking (die fluiten), maar Raps klinkt ook verre van prettig. Wel prettig is te weten dat ik niet de enige ben. Kennelijk een kwestie van de techniek verbeteren.
Mocht je je niet kunnen beheersen en per se willen sleutelen (wat ik niet zou doen), zou je je ijzers van je linkerschaats achter verder naar links en voor verder naar rechts kunnen verstellen. Dan heb je speciale schaatsen voor de bocht. Ik zou dan ook een apart paar voor het rechte eind aan schaffen :twisted: Ik denk dat je -wanneer je van je geluiden af wilt- beter de punt van je linkerschaats bij de plaatsing wat meer naar buiten kunt richten. Optie 3 dus in de tekening. Je zou ze misschien eens kunnen laten stemmen... Maple Comet Steel klinkt overigens waarschijnlijk weer anders dan de alu versie. Daarnaast heb je nog de lengtverschillen en de verschillen in ronding. Ik hoor een compositie voor 40 schaatsen in C grote terts aanzwellen!
Ik ben dan wel nieuwsgierig wat voor Raps ijzers je hebt... Want ik heb drie soorten gehad maar geen van drieën heb ik echt kunnen laten fluiten :roll:
Ik heb standaard Raps Lion (geen klappers). Kan voordelig V12 ijzers (koolstof buis!) eronder gaan monteren. Zit er een beetje over te piekeren... Continu achtervolgd worden door dat geklap (blur :roll: ). Eigenlijk is er nog plenty om een jaar fanatiek op deze schaatsen te leren. Wel zal dat gefluit met koolstof anders zijn. Voor de duidelijkheid Raps fluiten dus juist niet. Ze maken een ander vreemd geluid. Het zit ergens tussen fluiten/kreunen en schrapen in. Vooral vrouwen schijnen rillingen over hun rug te krijgen wanneer Hollander in de bocht een paar steken laat liggen :lol: :lol: :wink: Geen lekker geluidje dus... Die linkerschaats ijzer, die moet natuurlijk juist naar rechts (met de klok mee) worden gedraaid. Zat ook even te denken aan schoenplaatjes van bij het wielrennen waar het net andersom moet als je gaat verstellen. Maar laat die ijshulk maar brallen :roll: :lol: :twisted:
Denk heel goed na over de V12 Carbons! Heb ze zelf ook gehad. Die maken geen geluid maar piepen zeker ook niet. Wat ze gaan doen (kunnen doen) is springen ipv fluiten. De energie moet ergens heen, vibratie omgezet in geluid lukt niet aangezien dat carbon niet in beweging te krijgen is. Dus gaat het op een andere manier. Verder moet je altijd opletten wat je met die dingen doet, ze 'communiceren' niet heel erg, even niet opletten en ze gaan echt met je aan de loop! Maar ze zijn wel gaaf...
Ik vermoed dat die V12 het zelfde doet als mijn huidige ijzers. Kan het niet komen door de driehoekvormige doorsnede van de buis? Goed nadenken doe ik sowieso... :wink: Maar voorlopig beperkt dat zich tot de aanschafprijs :lol: . Als die leverancier niet een z.g. "ultra turbo broeikas klimaat discount" gaat geven dan wacht ik nog wel een buiten ijsloos wintertje langer op mijn V12's. Heeft ie nog ff tijd zich te bedenken. Het high tech look vond ik ook wel iets speciaals en het is weer wat anders dan die Maple's (die heeft iedereen hier). Vind ik overigens ook mooi. Veel mensen denken dat koolstof echt zo duur is als goud :roll: . Zelf maken zou als je een paar ijzers zou hebben niet zo moeilijk zijn. Zal midden juli als de kraaien van het dak vallen nog eens proberen. Zâg beste man... honderdfieftig mooie eurootjes voor die twee stoffige oude plastic V12 ijzers? :twisted: :wink:
V12 is ovaal Ik dacht dat het standaard is, maar zorg ook voor carve-ijzers, anders krijg je ze echt niet aan het sturen... Maar ze zijn vrij duur ja, en dan ook nog niet 100% carbon... (er zit een glasvezel-laag onder volgens een kenner (Internationale TU-student die ook wel bekend staat onder de naam Sundberg, Oliver).
Ik zou 't niet doen, ook niet voor maar 150 euro's... D'r is een reden waarom je geen toppers op Raps V12's ziet rijden, en ze bijna allemaal op Viking of Maple rijden...
te stug/stijf en probeer een V12 maar te benden (ok, 't zou niet 'hoeven' met dat gecarve, maar toch )
Wat zijn carve ijzers? Benden van koolstof kun je wel vergeten. De kracht van koolstof is juist dat het ontzettend stijf is en er maar weinig materiaal (lees gewicht) nodig is om die stijfheid te bereiken. De stijfheid wordt veroorzaakt door de extreem lage rek bij hoge treksterkten. Meerdere lagen glasvezel (ook koolstof is een glasvezel) worden vaak gebruikt (wet lay-up methode). Normaal gesproken wordt dan de koolstof afgedekt met een lag glas om de koolvezels enigzins te beschermen. Koolstof heeft ook een heel groot nadeel. Het kan absoluut niet tegen puntlasten en is dus niet slagvast. Dit in tegenstelling tot Kevlar (aramide vezel) deze is zeer slagvast en buigt alle kanten op. Hiervan worden o.a. kogelvrije vesten gemaakt. Misschien is dit meer geschikt om "ijzers" (ik bedoel dan de buis)van te maken?? Kevlar is zéér lastig te verwerken. Je kunt het namelijk (bijna) niet knippen. Ook zijn combinaties mogelijk. Leuk om in de zomer eens te expirimenteren! Mijn potten+ijzers kan ik demonteren van de schoenen. Alleen zonder een set extra losse ijzers (en dan bedoel ik zeg maar de messen heeft het geen zin). Deze moet je in je zelfgemaakte carbonbuizen lijmen met epoxy hars. Maar die messen worden van bijzondere staalsoorten met karakteristieke eigenschappen gemaakt ("geen pisbakkenstaal" zoals ze wel eens zeggen). Zal lastig zelf te fabriceren zijn er dan moet nog de ronding erin worden geslepen. HOE ze dit doen is voor mij nog een raadsel. Mijn composiet knobbel heb ik overigens niet van het schaatsen, maar van andere sporten. Ik geloof dat de V12 de enige kunstof buis is hé?
Ken je carve ski's? Die zijn getailleerd; in het midden smaller dan aan de uiteinden. Carve-ijzers zijn hetzelfde, in dit geval is het mes in het midden dunner dan aan de uiteinden. Maakt ze makkelijker bestuurbaar. De meningen verschillen. Ik heb er prima op kunnen rijden maar volgens anderen zwabberen ze. Reedsch in 1879 bedacht door ene Charles Dowler, maar dan voor het kunstschaatsen. Zomeractiviteit: knutselen met Hollander. :wink: Nope. Er was eens... een vederlichte carbonbuis. Ik weet er nog eentje te koop. Van Zandstra geloof ik... Verder heeft Freeskate meen ik iets dergelijks maar ik ben niet zo thuis in de gemaksschaatsen. Ten slotte is er nog (toevallig ook van Zandstra)...
die carbonbuizen zijn dus te stijf en dat schaats niet lekker... Een buis moet een beetje bewegen. Dat is ook een reden waarom Maple naast hun stijve aluminiumbuizen ook de stalen buizen ging maken (comet steel). Raps buizen zijn te stijf vinden veel (hoewel een 'onafhankelijke' test van/door Raps liet zien dat hun buizen gemiddeld stijf waren). Je kan ook te flexibele buizen hebben: de Mogema's waren speciaal ontwikkeld om zo te flexen. Dat voelde aan als 'veel druk in de bochten' maar mensen reden er niet sneller op en zeker sprinters hadden 't idee dat ze zich ingroeven. De enige die ik ken die d'r goed op rijdt is Capser Helling, maar die is ook relatief kleiner en lichter.
Er zijn veel meer composietmaterialen dan alleen koolstof. Koolstof is een soort mode hype geworden en het is ook wel de duurste vezel (misschien is dyneema nog duurder). Maar je kunt dus combineren. Stel je pakt de uiteinden van super lichte koolstof en in het midden flexibele kevlar en dan b.v. een deklaag van slagvast dioleen of een laag hexcell S-glass. Zo kun je bepaalde eigenschappen creëren en hiermee spelen. Bijna alle sporten gaan vroeg of laat op de nieuwe materialen over. In het fietsen blijft tot op de dag van vandaag aluminium 6000 absolute top. Maar de dgen van alu zijn waarschijnlijk geteld. In het geval van staal is dit wel jammer. Wat gaat er boven een mooi klassiek stalen rijwiel? Jaja... maples, raps, vikk....aarch :?