Eddy heeft gepoogd met een demarrage over de Hennie Kuiper allee de anderen te verrassen. Hetgeen niet gelukt is Van der Poel Alaphilippe Trentin Sagan van Avermaet
Eigenlijk wel jammer dat die twee hellingen eruit zijn gehaald. Ik denk dat ze daar al een flinke forcing hadden kunnen doen waardoor mannen als Kristoff en Bennett er af zouden hebben gelegen. Nu krijg je een gecontroleerde koers tot de omlopen en zal het daar pas echt los gaan. Denk dat door de regen het moeilijk te controleren is en er uiteindelijk een klein groepje overblijft. Volgens Mollema mag het wel een klein beetje hozen. Destijds geen DQ blijkbaar. Kan het me niet herinneren. Fudd speelt nu al alles of niets.
ja, hellingen eruit is jammer. Tegelijk zag ik een foto van de weg ná zo'n klimmetje. Als ze daar overheen hadden gemoeten was het het WK triatlon geworden... en met dit prutweer komt die forcing sowieso wel. Denk ik tenminste, ben benieuwd of de beelden dat straks gaan bevestigen...
Precies, dacht ik ook. De bookies hadden wel erg veel vertrouwen in de mooiweersprinters. Uitslag wijst er nog veel meer op, dat het de klassieke regenrijders waren die hier boven komen drijven (pun intended). Pedersen (35, 27, 21, 16 of 12 punten) Trentin (26, 20, 15, 11 of 8 punten) Küng (20, 15, 11, 8 of 6 punten) moscon (15, 11, 8, 6 of 4 punten) Sagan (11, 8, 6, 4 of 3 punten) Nerglav Andersom (8, 6, 4, 3 of 2 punten) Jippie en Eddy waren het best tegen de zware weersomstandigheden bestand. Eddy verraste het complete peloton door af te steken bij het Hennie Kuiper Allee, maar liet zich in de eindsprint in de luren leggen door Jippie. Boertje en Fudd, de twee medevlcuhters in de kopgroep van vier, waren al op voorhand geklopt en nemen genoegen met het brons. Eddy en Fudd hebben nu eendrachtig de achtervolging ingezet. Willempaap kampt met een fringale, en Jippie komt met een demarrage van achteruit. Naam.................. Nieuw = oud + score bonus 1. Sprintmaster............ 703 = 695 + 8 2. Eddy.......................... 689 = 666 + 19 (4) 3. Fudd.......................... 688 = 672 + 15 (1) 4. Willempaap.............. 657 = 653 + 4 5. Jippie........................ 645 = 616 + 23 (6) 6. Duif........................... 642 = 634 + 8 7. Proeme...................... 640 = 636 + 4 8. Kabo12...................... 605 = 594 + 11 9. Nogevendit............... 604 = 600 + 4 10. Boertje...................... 602 = 586 + 15 (1) 11. MHP1988.................. 581 = 581 + 0 12. Jaco........................... 580 = 572 + 8 13. Camila....................... 554 = 554 + 0 14. Zeekoei...................... 533 = 519 + 14 15. Mjøsaman................. 527 = 527 + 0 16. Dirkjan...................... 521 = 521 + 0 17. Joris180..................... 516 = 516 + 0 18. Sarah......................... 463 = 463 + 0 19. GoudseDoorloper..... 383 = 383 + 0
Wat een geweldige wedstrijd, kon helaas alleen het laatste anderhalf uur zien. Van der Poel blijkt dus ook gewoon mens te zijn, zonde dat hij kapot ging, maar wat een karakter om toch tot de finish door te rijden en niet af te stappen. Proficiat Jippie met je topscore, het is je gegund. Het Hennie Kuiper Allee ga ik terugzoeken. Respect ook voor Küng die al eerder een kopgroep zat en het podium ging halen en natuurlijk de taaie deen die toch Trentin een draai om zijn oren geeft.
Na de beklimming van de Cauberg daal je in de Gold Race weer af naar het Geuldal. Zoomen we daar in nabij Geulhem, dan zie je een gek knikje in de aansluiting van de Wolfdriesweg naar de Geulhemmerweg. Kuiper en Knetemann (en Eddy dus) hadden daar verzonnen dat je beter rechtdoor kunt rijden. Niet eens zozeer vanwege de meters die je wint, maar vanwege het behouden van de snelheid. Tegenwoordig is dit olifantenpaadje afgesloten. Tenminste bij de wedstrijden. Eigenlijk is het meer vanzelfsprekend dat je daar op een racefiets rechtdoor rijdt dan dat het ook maar iets van een slimme truc is. Olifantenpaadjes zijn zo gewoon, dat er zelfs een leuke facebookpagina is met dat soort paadjes. Het vaderlandse journaille zag/ziet hier echter een leuke running gag in. Heel clichématig.
Leuk om het te zien. maar echt, geloof me, het hele ronde van Vlaanderen en Zuid-Limburg is bezaaid met weggetjes waarvan de plaatselijk bekende rijders precies weten hoe je ze moet rijden. Dat gaat van 'hier kun je een stukje over het fietspad, alleen al omdat dat er beter bij ligt.' 'hier kun je langs het peloton naar voren rijden' 'hier moet je van voren zitten want daarna wordt het smal' of' dan volgt een haakse bocht en is het meteen omhoog, dus moet je al van tevoren het binnenblad geschakeld hebben.' 'daar kun je in het gootje rijden en zo klinkers hebben in plaats van kasseien' Dit wordt parkoerskennis genoemd, en die gaat ook soms over van generatie op generatie, ook al omdat ze trainen op die parkoersen. Je hoeft ook geen wiskundige te zijn om te zien hoe je stukjes af kunt steken: doe je eenmaal een voorbereiding dan ben je ziende blind als je dat níet ziet. De rijders die ter plaatse wonen, rijden er dagelijks; de anderen gaan niet zelden enkele dagen per jaar daar speciaal heen, of huren een hotelletje, en verkennen zo het parkoers. Is er bijvoorbeeld een touretappe over de kasseien, dan traint men vaak met keienspecialisten, ook als deze al enige jaren geleden gestopt zijn, zoals een van Petegem etc. En dan roept Mart Smeets vanaf de motor in bovenstaande filmpje eerst nog dat het slim gezien is van Kuiper. Later zwakt hij dat gelukkig al af door te stellen dat hij dat misschien al wist.
https://www.facebook.com/Olifantenpaadjes1/ met dit soort fotootjes en dan soms leuke verhaaltjes erbij zoals hierboven: dat de gemeente dan een hek plaatst om het paadje te blokkeren, maar dat je daar ook gewoon weer langs kunt rijden. En deze: Geeft goed aan dat het de mens eigen is rechtdoor te gaan, zeker op de fiets. Nogmaals: niet voor de terreinwinst, maar om de snelheid erin te houden. Wees eerlijk: hierboven is toch een scherp bochtje van lik m'n vestje? Dat levert alleen weer bijna-botsingen op, als de nemers zo'n scherpe bocht een beetje uitvliegt, tegen een tegenligger aan. Snelwegen worden aangelegd met zo vloeiend mogelijke bochten, maar de fietsers worden tegengewerkt. En dan praatjes hebben over het bevorderen van het fietsverkeer....