Stelletje klagers zijn we ook tegenwoordig in dit land. Kom op man, schaatsen onderbinden en gewoon dat stukkie van het treinstation naar Thialf klunen!
Ik kan gelukkig samen met een vriendin met de auto naar Thialf, en we hebben een hotel in Joure kunnen boeken. Ik heb er veel zin in.
Klunen is wat overdreven, maar je hebt wel gelijk... het is 3,5 km! Daar pak je toch geen bus voor, prima te lopen in een half uurtje.
Wat grappig. Ik zit ook in Joure, maar dan bij particulieren. Omdat het hotel wat ik geboekt had en waar ik al sinds seizoen 2009/2010, ineens er mee moest stoppen, moest ik nog iets vinden. Was nog best een uitdaging omdat heel veel al vol zat zo'n half jaar van te voren. Los van de vervelende dienstregeling, mag je ook haast niets meer mee nemen in Thialf zelf. Dat moet je in de auto achter laten is de suggestie. Men gaat er dus ook al vanuit dat er nauwelijks mensen met OV komen. Eerlijk is eerlijk, ik heb niet altijd zin om met de auto te gaan vanuit het westen naar Thialf. Het is namelijk ook vermoeiend, maar na seizoenenlang met het OV te hebben gereisd, pak ik nu ook weer vaker de auto. Zeker omdat er ook vaak werkzaamheden zijn in hetzelfde weekend.
3.5 km is niet zo ver, maar als je slechter ter been bent of als je staanplaatsen hebt en de hele dag nog moet staan kan ik wel snappen dat je niet 7 km extra wil lopen. (De meeste mensen lopen overigens ook geen 7 km per uur waar jij van uitgaat.)
Klopt, het is een ruim half uur. En mensen die slecht ter been zijn snap ik, maar dat verklaart toch geen propvolle bussen? Ik zou er zelf, ondanks dat ik niet gezond ben, niet over denken om voor 3,5 km een bus te pakken. Zelfs niet met mijn zoontje van 3. Dat loopt hij makkelijk.
3.5 km is best ver. Ik kan heel goed snappen dat mensen voor en na een schaatsdag geen zin hebben om 40 minuten te lopen. Ik kan het prima lopen, maar ik denk toch dat ik de bus zou pakken, al is het maar omdat het een stuk sneller is.
Ik denk dat ook jij, als het echt slecht weer is, dus bij zware regenval en wind, het lopen zal laten voor wat het is. Verder is het eigenlijk wel vreemd dat, in deze tijd van klimaatproblemen, het OV dus ondergeschikt is gemaakt aan het autogebruik. Vanuit het klimaataspect zou je dus verwachten dat men bij Thialf/Heerenveen hoog ingezet zou hebben op OV maar dus het tegenovergestelde heeft gedaan. Men voert daar een OV ontmoedigingsbeleid.
Ze geven 15 graden en zon, maar ook met regen zou ik lopen (met zware wind en regen samen misschien niet idd). Gezien de prijzen heerst in NL inderdaad een OV ontmoedigingsbeleid, dat klopt wel. Als ik met de trein zou gaan zou ik meer dan 50 euro per persoon kwijt zijn...
Via verschillende sites zijn er talloze actiekaartjes voor het OV beschikbaar. Dan hoef je voor een eenmalige reis de volle mep niet te betalen. https://www.treinreiziger.nl/category/treinkaartjes/
Toch is het raar dat het OV op deze manier ontmoedigd wordt. Er is namelijk ook helemaal niet genoeg parkeerruimte bij Thialf zelf, zodat ze extra parkeerterreinen in het leven roepen en de woonwijk in de buurt van Thialf stampvol met auto’s staat. Er is dus best belang bij goed geregeld OV en Thialf heeft verdorie notabene een eigen station. Waarom daar net als vroeger niet een extra stop maken als er een toernooi wordt gereden?
Er zijn nog geen verplichte OV-in/uitcheckpaaltjes en het is te duur om die erneer te zetten voor een station dat 1x per jaar wordt gebruikt. https://www.lc.nl/friesland/NS-geeft-Thialf-station-niet-op-21901033.html
Werkelijk maar 1x per jaar? Er wordt, buiten de NK's, toch ook wel eens een wereldbeker gehouden en al dan niet een WK etc? Nu snap ik best dat voor een station dat niet dagelijks gebruikt wordt het anders is dan stations dat zeer frequent gebruikt worden maar er zullen, lijkt mij, toch alternatieven mogelijk zijn.
Zoveel kost het niet om die dingen te plaatsen en je zou als NS eventueel vaker daar kunnen stoppen, in de spitsuren met de stoptrein die toch al rijdt tussen Leeuwarden en Zwolle bijvoorbeeld. Het levert alleen geen extra geld op om er te stoppen (voor een schaatsevenement), de helft van de mensen zou 1 station eerder uitchecken (vanuit Zwolle) en de helft 1 station later (vanuit Leeuwarden). En aangezien we in Nederland geen OV hebben om het het algemeen gemak te dienen, maar enkel om de kosten terug te verdienen, gaan ze niet zomaar zelf zo'n paaltje plaatsen. Waarschijnlijk gaan ze gewoon nog 10 jaar lang deze status quo handhaven omdat het zogenaamd niet uit kan en dan mogen wij hopen dat een gemeente of provincie uiteindelijk een bedrag belooft aan de NS zodat ze een beetje mee willen werken.
Er staat ook dat er maar 400 mensen (3%!) met het ov komen. Ja dank je de koekoek, hoe komt dat?? Ander dingetje is dat de lokale ondernemers natuurlijk lekker geld verdienen met het openstellen van hun parkeerterrein. Voor de gemeente is er dus helemaal geen probleem wat moet worden opgelost wat een investering op het station rechtvaardigd.
Tja, er staat 3,5km verder een station. Dan snap ik dat je niet gaat verbouwen. Sterker nog, ik snap die hele aanbouw niet, je hebt een station op loopafstand... maar goed, dat zal ik wel zijn. Mensen hier klagen ook vaak dat een uur rijden ver weg is, heb ik ook nooit last van. Maar goed, lijkt me genoeg hierover. Qua goed nieuws: de NOS lijkt er wel de hele tijd live bij te zijn. En hebben we inmiddels meer duidelijkheid qua deelnemers? Ik word in elk geval erg blij van de deelnemers van Rusland. Kulizhnikov, Murashov en Mushtakov, dat is een serieuze afvaardiging. Ik denk dat praktisch alle toppers er zijn (als je het maximum per land in ogenschouw neemt), of niet?